JEG VIL GRÅTE AV TANKEN

God tirsdag dere! Det ble null blogging på meg i går siden jeg var hjemme såpass sent og var så sliten (18.00-tiden) etter å ha vært på skolen ekstra etter skoletid for å jobbe med en relativt stor oppgave som jeg må levere neste uke. Deretter var det innom matbutikken, og så hjem til to små (og Fredrik, haha) som var ekstremt glade for å se meg igjen♥

I dag var det morgen allerede klokken 06.00, og jeg har rukket å være på skolen, komme hjem igjen, lage meg lunsj, og nå skal jeg straks tilbake til skolearbeid da jeg også har en matteprøve neste uke. Det går unna, altså. Og apropos matte… Dere som har fulgt meg siden jeg begynte på skolen vet antakeligvis at matte er mitt svakeste fag. Jeg har nå fått beskjed om at jeg må forberede meg på skriftlig matematikkeksamen til våren, og for å være helt ærlig med dere så vil jeg gråte av tanken. Men jeg har bestemt meg for å ikke ha det fokuset, og jobbe så hardt jeg bare kan med matematikken frem til våren kommer. ♥

Det er nemlig sånn at første året på vgs kommer man ikke nødvendigvis opp til eksamen (jeg hadde flaks og slapp unna) men andre året må man opp i noe. Jeg har kun to avsluttende fag i år (samfunnsfag og matematikk 2P) og dermed er det bare mulig at jeg kommer opp i en av disse. Det er veldig få som kommer opp i samfunnsfag sammenlignet med matte, og når det i tillegg er mye billigere for staten å ha elever oppe til skriftlig eksamen enn til muntlig eksamen, så er det derfor stor sjanse for at det blir skriftlig matematikkeksamen på meg. For den “vanlige” elev som har alle fagene (og ikke bare de seks studiekompetansefagene, som meg) er det en vanskeligere oppgave å prøve å forutsi hvilket fag man kan komme opp i til eksamen, men som sagt, for meg som har 4 fag totalt i år og bare 2 avsluttende fag, er det en lettere jobb. Så det positive er jo at jeg kan begynne å forberede meg allerede nå – jeg må rett og slett bare gjøre alt jeg kan for å være så forberedt som overhode mulig. Typisk at det er mitt svakeste fag, og at jeg må ha minst en karakter 5 på den eksamenen, men jeg skal klare det uansett hvor mye det krever av meg.

Nok skolesnakk for i dag! Det er tross alt snart midten av desember, og jeg har snart juleferie. Fredrik og guttene likeså, så vi prøver å nyte det nå som vi er inne i den nest siste uken med jobb, skole og barnehage før juleferien og ikke minst jul. Vi skal feire jul i hjembyen min i år, Gjøvik, så vi gleder oss veldig mye til det! Håper dere har det fint og nyter de siste ukene før jul, dere også. Ha en veldig fin tirsdag videre ♥

8 kommentarer
    1. Hei, jeg har forsøkt å finne ut om man MÅ ha eksamen for å få godkjent vitnemål med 23/5-regelen. Ingen som vet. Kan forsøke å undersøke mer. Vanlig studiespeselever MÅ opp i et vg2-fag og et visst antall skriftlige og muntlige fag i Vg3. Du nevner samfunnsfag og Matte (2p?) og det er jo ett vg2-fag (på studiespes) og samfunnsfag som er et Vg1 fag. Det henger ikke sammen. Se om du får noe godt svar fra skolen, ang. om du MÅ ha eksamen, be dem evt sjekke med Vitnemålskontrollen. Verdt et forsøk. Jeg har nemlig slitt med å finne regler for dette.

      1. Hei, Anonym! 20% av alle vg2 elever blir trukket opp, ofte ikke fler, siden det er kun påbudt med 20% og det å ha eksamen koster penger. Blir man trukket opp, må man ha eksamen.
        Samfunnsfag er et vg1-fag på noen linjer, som studiespes. Andre studiespesialiserende linjer som Medier og kommunikasjon og Kunst, Design og arkitektur har samfunnsfag i vg2. Dette er sikkert litt forskjellig fra skole til skole også, men de fleste rene studiespesslinjene har det samme fagløpet, og de fleste studiespesslinjene med programfag har det samme fagløpet.
        Håper jeg svarte på spørsmålet ditt!

    2. Hei!
      20% på vg1 totalt på skolen må trekkes opp. I yrkesfag må alle opp til tverrfaglig eksamen i vg2. På studiespes må alle opp i ett fag i vg2 og to skriftlig og et muntlig i vg3. Det vet jeg. Det jeg ikke har funnet svar på, er antall eksamener (hvis noen) man må ha dersom man tar vgs etter 23/5-regelen. Jeg kan ikke se at det står noe om dette på udir sine sider. Hilsen Nina.

        1. Bare hyggelig. Jeg sier fra hvis jeg finner ut noe mer. Som sagt står det altså ikke noe info om dette på Udir sine hjemmesider. Det mest vanlige er vel å ha noen eksamener, men det er viktig å vite om det er et krav.
          Hilsen Elisabeth.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg