NOE JEG HAR GLEMT Å FORTELLE + MIN FAVORITT-OPPSKRIFT!

God kveld dere! Jeg har helt glemt å fortelle dere at jeg slapp unna å gjøre muntlig eksamen!! Vi fikk vite hvem som ble trukket opp i går, og jeg tror ikke dere forstår hvor flaks jeg har hatt. En tredjedel av matteklassen min kom opp i muntlig matte (og som dere vet er matte mitt svakeste fag så den ville jeg jo helst slippe) og jeg var heldigvis en av de som ikke kom opp, og som derfor kunne dra hjem og legge meg for å sove – etter en mildt sagt slitsom natt med minstemann som får jeksler. Så det, så. Jeg vet at det venter meg minst to eksamener neste år, så jeg får bare brette opp ermene og jobbe hardt til høsten igjen!

Nok om det! I dag tenkte jeg å dele min favoritt-oppskrift som jeg har delt hittil på bloggen, eller kanskje nummer to etter pastagryta mi. Nemlig oppskrift på vegansk frappuchino med salt karamell. Eller vegansk frappe, om du vil. Jeg elsker kaffe, men når jeg kjøper frappe og iskaffe ute på kafè får jeg stort sett alltid en drikkevare som er så søt i smaken at jeg får diabetes bare av å se på den. Derfor har jeg enkelt og greit laget en hjemmelaget versjon som er helt vegansk, som ikke er alt for søt, og som jeg håper dere får lyst til å teste ut 😋

Dette trenger du:

9 dl isbiter

3 dl soyamelk original (Viktig at det er original soyamelk og ikke usøtet!) Jeg brukte fra Alpro i blå og hvit forpakning.

1 og en halv teskje salt (eller smak litt til)

4 spiseskjeer karamell-sirup (Jeg bruker fra merket Barista, som du får kjøpt på dagligvarer med godt utvalg)

1 -1,5 dl skikkelig sterk kaffe, eventuelt tilsvarende i espresso-shots

Fremgangsmåte: Tilsett alle ingrediensene i en blender, og blend til den er smooth. Husk å sjekke på forhånd at blenderen din tåler å knuse is, det er det nemlig ikke alle som klarer og/eller tåler.

Tips: Det kan være greit å blande ut saltet i de fire spiseskjeene med sirup på forhånd, så kan man smake etter hvor salt karamellsmak man ønsker 🍬

Nå skal jeg lage meg noe god kveldsmat før Fredrik og jeg endelig skal ha litt tid sammen! Det er så viktig å være mer enn mamma og pappa, men det er så vanskelig å finne tid til det. Det synes i hvert fall vi! Håper alle sammen får en herlig torsdagskveld videre ♥

3 kommentarer
    1. Hei, søkte nettopp opp oppskriften på pastagryten din, og den ser helt nydelig ut! Men hva bruker du i stedet for kjøtt nå som du er veganer? Jeg er selv pescaterianer og bruker bønner og linser som erstatning i mange kjøttretter fordi jeg foretrekker å spise så “rent” og naturlig som mulig, men i denne retten er det kanskje bedre med vegansk kjøttdeig? 🙂

      1. Hei du! Så hyggelig å høre!

        Ja, jeg ville gått for en kjøttfri kjøttdeig – den er OK med bønner også, men helt klart best med noe alternativ til kjøtt. Jeg har laget den flere ganger til hele familien med quorn sin kjøttdeig (oransje pakke) og da blir den veldig, veldig god! Det smaker helt likt som kjøtt, og er et skikkelig godt alternativ. Men denne kjøttdeigen inneholder eggehvitte, tror jeg. Så for helt vegansk ville jeg kanskje brukt anamma sin “kjøttdeig” 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg