OPPSKRIFT: ISKAFFE MED SALT KARAMELL

Hei alle sammen! Jeg har tilbrakt en god del av dagen min på skolen i dag, levere i barnehagen og det vanlige. Men jeg har også rukket alenelunsj på en kafè (kan ikke klage akkurat) møte med rådgiveren min på skolen for å søke meg inn til mitt siste skoleår neste år (tenk det!), en kjapp bytur med barna, og matbutikken – før barna og jeg omsider landet her hjemme. Fredrik jobber kveld i dag, så jeg tenkte jeg bare skulle jobbe, drive med skolearbeid og trene litt innendørs. Nei, ikke trene. Er så støl etter gårsdagens trappeintervaller at jeg har vondt langt inn i sjelen. Så da dropper jeg det og lager meg nok heller denne favoritten jeg skal dele oppskriften på i dag! Jeg har delt den en gang før, men dette er i hvert fall den perfekte salt karamell iskaffen som kalles frappuccino. Den er helt vegansk (du kan gjøre den vegetarisk om du vil) og smaker helt fantastisk ♥

Dette trenger du:

ca 9 dl isbiter

3 dl soyamelk original (Viktig at det er original soyamelk og ikke usøtet!) Jeg brukte fra Alpro i blå og hvit forpakning.

1 og en halv teskje salt (eller smak litt til)

4 spiseskjeer karamell-sirup (Jeg bruker fra merket Barista, som du får kjøpt på dagligvarer med godt utvalg som feks. Meny)

1 -1,5 dl skikkelig sterk kaffe, eventuelt tilsvarende i espresso-shots

Slik gjør du: Tilsett alle ingrediensene i en blender, og blend til den er smooth. Husk å sjekke på forhånd at blenderen din tåler å knuse is, det er det nemlig ikke alle som er laget til.

Tips: Det kan være greit å blande ut saltet i de fire spiseskjeene med sirup på forhånd, så kan man smake etter hvor salt karamellsmak man ønsker!

Server og nyt♥

15 kommentarer
    1. Det er helt vilt at personer som du kan gi tips og råd eller i det hele tatt uttale deg som temaer i offentligheten du har null peiling på og som kan være direkte helseskadelig. Å få i seg 1 1/2 ts salt i ETT GLASS med drikke er hinsides og direkte farlig. Skjerp deg!

      1. Ta det helt med ro – dette er ikke til bare èn porsjon, men flere 🙂

        Sånn til neste gang: hva med å spørre på en ordentlig måte om det er noe man lurer på, heller enn å trekke egne konklusjoner og gå til angrep? Det koster ingenting å være hyggelig 🙂

          1. Det står også 9 dl isbiter i oppskriften, som også kan tyde på at det blir en god del. Jeg forstår ikke helt disse kommentarene egentlig. Jeg har tross alt laget min egen oppskrift mange, mange ganger og det ville vel vært lett å gjennomskue om jeg løy om hvor mange porsjoner oppskriften min gir, haha 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg