STOPP MED DET!

I dag kom jeg over et bilde på Facebook som jeg bare følte meg helt nødt til å dele videre, og som er relevant for alle småbarnsforeldre. Jeg har ikke en gang tenkt på dette tidligere, så jeg er veldig glad jeg kom over dette. All cred går till Megan Dunn på Facebook, bilde dukket opp i en Facebook-gruppe da jeg skrollet meg gjennom Facebook – og hadde et veldig viktig budskap!

Direkte oversatt:
Jeg kan ikke få sagt dette tydelig nok: STOPP å fortelle barna deres som får julegaver fra julenissen i år, at Ipaden, Iphonen og leker til flere tusen kroner er fra julenissen!

Fordi noen familier har ikke råd til dette! Små barn går rundt og lurer på hvorfor i alle dager de fikk sokker, eller en liten leke fra nissen, når andre barn får nye Ipader fra julenissen.

Dette er det andre året jeg har hatt en forelder som gråtende kunne fortelle meg at barna deres hadde spurt om de ikke var gode nok, snille nok eller om nissen ikke likte barnet dem like godt som andre barn. Hjertet mitt blør for både foreldrene og barna.

Så ta æren selv for de gavene, de dyre gavene. Julenissen kjøpte ikke en ny Ipad – du som mamma eller pappa gjorde! La de gavene som ikke er så dyre være fra julenissen. Vær takknemlig for at du har råd til det andre bare kan drømme om.

Med ønske om en god og fredfull jul ♥

4 kommentarer
    1. Da jeg var liten kom nissen og pyntet juletreet natt til julaften, han la også igjen en nissestrømpe på sengen, ofte var det noe å spise som mandariner, en kjærlighet noen twist eller lignende, noe å lest- allt fra de små minibøkerne til et julehefte, og en liten leke eller det kunne være de strømpebukse er man skulle ha på julaften. Av og til kom han på julaften, men da bare delte han ut gaver fra andre. Dette var på 70 og 80 tallet. Min nå 10 åring har samme forhold til nissen, vi/han koker grøt og setter ut, nissen er her og pynter tre og henger en liten hilsen på sengen. Vi har aldri hatt besøk av nissen på julaften, men det er han helt ok med, nissen kan jo ikke rekke alle barna

    2. Jeg begynner og bli RIMLIG lei at alle blander seg borti hva andre gjør, hadde vert lettere om alle hadde brydd seg om seg selv, Ja noen har råd til dette,mens andre ikke, mye sjalusi også

      1. Hei du!

        Hva med å reflektere litt rundt temaet? Hvordan tenker du at det føles for de foreldrene som ikke har råd til å kjøpe barna sine dyre gaver, å se at barna deres lurer på om de ikke er bra nok eller om julenissen ikke liker de like godt som andre barn – fordi de har fått sokker av julenissen, mens vennene deres har fått nye ipader? Hvordan tror du er for foreldrene med dårlig råd å høre barna sine lure på dette?

        For å bruke meg selv som et eksempel: Fredrik og jeg kunne fint ha kjøpt Ipader til begge guttene, samt leker til flere tusen kroner til jul. Det hadde ikke vært noe problem for oss økonomisk i det hele tatt. Likevel synes jeg at man faktisk skal ta æren for de dyreste gavene man kjøper selv, slik at barn ikke går rundt og lurer på hvorfor julenissen ikke kjøper nye ipader til dem, når vennene deres får det av julenissen. Tenk så vondt å føle på det for barn.

        Så dersom du mener at det må handle om sjalusi til å ha råd til å kjøpe slike julegaver, så har jo det herved blitt avkreftet..

      2. Sjalusi? Hva snakker du om? Vi sier jo ikke at barna IKKE skal få den iPaden eller den leken til 4000. Vi sier jo bare at de skal være fra MAMMA og PAPPA og IKKE fra nissen. Herrejemini altså.. På tide å se litt lenger enn sin egen nesetipp eller?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg