SYKE BARN SKAL IKKE VÆRE I BARNEHAGEN!

I dag har jeg vært hjemme fra skolen med sykt barn, mitt andre barn holdt jeg også hjemme – bare for å være på den sikre siden. Det er skikkelig tiden for sykdom nå, og jeg slapp ikke unna selv. Med små barn i hus, blir det noen runder i løpet av et år.  Jeg sier ikke at jeg har opplevd masse av dette selv – men når barnehagene må sende ut meldinger på meldinger hvor man informerer om samme sykdom som bryter ut igjen og igjen. Er det ikke noe som skurrer litt når barnehagene må gjøre nettopp dette? Skal vi trenge å få påminnelser om at vi ikke må sende syke barn i barnehagen for endte gang?

Jeg kjenner på det selv de dagene jeg må være hjemme fra skolen på grunn av syke barn. Selvfølgelig tenker jeg først og fremst på min kjære gutt som er blitt syk og trenger ro og hjemmetid, men jeg blir unektelig stresset på grunn av skolen og det faktum at jeg føler at jeg burde være der. Jeg kan derfor ikke en gang forestille meg hvordan det må være i en jobb hvor man er under mye press og på sett og vis er uerstattelig de dagene barnet blir sykt. Jeg forsvarer ikke at noen bevisst sender det syke barnet sitt i barnehagen, jeg sier bare at jeg skjønner at man som forelder kan føle at man skulle ha vært på jobb. For hvor ofte passer det inn i jobb-kalenderen at barna blir syke? Aldri – spesielt ikke om man har brukt opp antall sykt-barn dager, som svært raskt blir borte i den verste influensasesongen om høsten..

Faktum er at det kanskje føles lettere for deg når du leverer barnet ditt sykt i barnehagen og vet at det trolig går greit en kort dag eller hvert fall frem til lunsj, når virkningen av febernedsettende avtar – men du gjør det veldig mye tyngre for familiene til de andre barna i barnehagen, for de andre små som får sykdom på rundgang, og ikke minst for de ansatte! Fantastiske ansatte som tar godt vare på barna våre hver eneste dag – er det noen jeg vil ta hensyn til så er det definitivt dem. Totalt sett går det utover så mange flere og fraværet totalt blir så mye større.. Og vi burde alle gjøre det vi kan for å spare hver enkelt familie for belastningen det er å ha et sykt barn hjemme – i verste fall kan man uheldigvis bli grunnen til at mange familier ligger nede for telling, eller at ansatte må skaffe vikarer som i verste fall kan føre til underbemanning i barnehagene og på de ulike avdelingene.

Det er en grunn til at det skal gå 48 timer etter omgangssyke før barna kan sendes i barnehagen igjen, og det er en grunn til at man burde ha en feberfri dag hjemme før de små er klar for en ny, herjete og innholdsrik dag i barnehagen. Om du ikke følger rådene og det ikke går utover deg, så går det nesten garantert utover noen andre. Det er så viktig at vi ikke sender syke barn i barnehagen!

15 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig med deg! Har alltid begge ungene mine hjemme også hvis én av de har noe smittsomt, bare sånn i tilfelle.

    2. Det er så viktig å holde de reglene! I barnehagen min gutt går så er det en som blir fryktelig dårlig når han blir syk, får skyhøy feber som han besvimer av og som har resultert til flere sykehusinnleggelser.
      Så barnehageeieren tar det opp på hvert foreldremøte hvor viktig det er, og har informert alle sammen om dette. Så her er det skjelden sykdom på grunn av at foreldrene følger 48-timersregelen????

    3. Samme med dei som tar med sjuke barn på shopping/kafé o.l. Har lavt immunforsvar og unngår derfor ein del ting i høgsesong for sjukdom. Men frisør – det tenkte eg var greit. Heilt til eg dagen etterpå låg sjuk med skyhøy feber og oppkast. Tenkte at eg sikkert hadde fått i meg bakteriene på svippturen innom matbutikken heilt til mi venninne som er frisør fortalte at om det var en plass en kunne bli sjuk så var det hos frisøren, for foreldre med sjuke barn finne gjerne ut at det kan være lurt å bruke 48 t regelen til eit frisørbesøk. Gjerne sa ikkje foreldre noko om dette til frisøren før halve hovudet var klipt eller ungen klagde på kvalme. Dette var også grunnen til at ei anna venninne ikkje kunne jobbe som frisør lengre.. syns det er trist at vi ikkje tenker på at folk rundt oss mest sannsynligvis har like lyst til å bli sjuk som en sjølv, og det passar nok like dårlig for alle. Men for noen handler det om alvorlige konsekvenser å bli sjuk. Hadde vi tatt hensyn hadde nok sjukdomssesongen også blitt kortare enn den er mange plassa 🙂

    4. Så enig! Dessverre er det mange som ikke tenker sånn.. Jeg jobber i barnehage og har opplevd mange ganger at foreldre kommer med syke barn, eller at de har fått paracet i forkant. Det er heller ikke bare andre familier som kan få det, men også vi personalet.. Hadde bare alle tenkt som deg! God bedring til gutten din 🙂

    5. Så sant. Har vært borti at legen har sagt at «jo, barnet kan dra i barnehagen for det» – men nei! Det er ikke riktig å sende et sykt barn i barnehagen. Jeg vil også bare spørre om du får gyldig fravær når du må være hjemme med syke barn? Det er gyldig i jobb så jeg håper det er det i skole også. Masse god bedring ❤️

      1. Jeg fikk vite her på mandag av kontaktlæreren min at jeg får gyldig fravær automatisk, når jeg har sykt barn hjemme. Men det er noe de har funnet ut nylig, for de har måtte sjekke opp en del ting med de høyere opp i systemet fordi det ikke er så ofte at de har mødre som elever – og da har de vært usikre på regelverket. Så jeg var stresset helt frem til det, men veldig glad for at jeg kan være hjemme med barna når de er syke uten å være redd for fraværet hvert fall 🙂 Takk for det <3

    6. Syke barn skal selvsagt holdes hjemme til de er friske og et par dager etter det.
      Men hvorfor går voksne på jobb og skole med feber? Og gjerne dagen etter oppkast/magesyke?
      For meg som har nedsatt immunforsvar så blir det gjerne noen uker i senga med medisiner for å bli frisk. Kun fordi noen skal vise hvor tøffe (les idiotiske) de er som går på jobb når de burde være hjemme. Så det å holde seg hjemme ved sykdom gjelder så absolutt ikke bare barn.

      1. Interessant spørsmål – spør du meg skulle reglene vært de samme for voksne, når de er blitt bevist smittefarlige når det går mindre enn 48 T. Men det, igjen, er ikke noe arbeidslivet tar hensyn til.

        Forstår utrolig godt at det må være frustrerende for deg. Jeg vet at mange VGS elever må tvinge seg selv på skolen selv om de er syke nok i massevis, grunnet fraværsgrensa. Så ender hele klasser opp med å bli syke, fordi en smitter alle. Sånn kan det jo like gjerne være når man på legekontoret for å skaffe seg legeerklæring (noe man må uansett om man skal på skolen eller ikke, grunnet fraværsgrensa..) Så det kan jo være noe av grunnen der, og det er utrolig trist og feil at det skal gå utover de som har nedsatt immunforsvar av ulike grunner. Helt enig med deg!

    7. TAKK for dette innlegget. Jobber i barnehage, og på førstehjelpskurset vi hadde tidligere i høst, uttrykket han som hadde kurset at den feberen teller ALTFOR mye. “Barnet har ikke feber”, så kommer det i barnehagen – og det første vi ansatte ser, er at den ungen der ikke ser frisk ut.. hvem må ringe foreldrene litt senere fordi ungen tilsynelatende ikke er i form? Vi barnehageansatte. Inntrykket mitt er også at barn sendes i barnehagen altfor tidlig igjen etter sykdom, og ikke klarer å bli ordentlig frisk før det blir utsatt for nye bakterier og ei heller klarer å slappe helt av før det blir ordentlig friskt!

    8. Så enig. har jobbet i bhg og sett problemet en del,men tror mange foreldre gjør det pga hvis de ringer fra bhg og de må gå fra jobb,så får de betalt, dessverre er det største problemet,selvom jeg personlig synes man skal priotere barna og drite i jobben og meningene der

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg