UKENS SPØRSMÅL: PERSONLIG, FØDSEL, JULEGAVER ++

Hvordan trente du/fikk du kroppen tilbake etter fødsel? Og hva spiste du? – Har egentlig litt noia for å svare på spørsmål angående kropp, så har unngått det en stund merker jeg. Skjønner at jeg må trå veldig forsiktig fordi dette er sårt for mange. Jeg gikk ned ved å kutte ut sukker, trene masse, gå turer med barna, generelt være aktiv. Det er for øvrig ikke dermed sagt at alle som gjør det samme som meg er garantert å gå ned i vekt. Det kan være så mange grunner til at noen ikke klarer å gå ned i vekt, derfor skal man være uhyre forsiktig med å dømme. Som mange av dere faste blogglesere vet, gikk jeg opp mye med begge guttene. Forholdsvis 25 kg med Leo og 22/23kg med Noah. Jeg var for øvrig ikke en av dem som var inne i buksene mine noen dager etter fødsel, det tok tid skal jeg si dere. Vær tålmodig er mitt råd, ikke forvent å se resultater over natten. Og dere nybakte mødre som leser dette: Vær så snill, ikke stress med kropp! Jeg ble kalt feit 2 uker etter fødsel med Leo her på bloggen, men jeg nektet å la det påvirke meg og det er jeg evig takknemlig for den dag i dag. Du får aldri den første tiden tilbake, tid til å tenke på trening og kropp har du mange år til å gjøre. Tillat deg selv å være mamma og bare det, det eneste 5-dager etter fødsel bildet du trenger er et bilde av din lille skatt.

Hvor gamle er guttene dine nå? – Leo blir 4 år i mars, så det er utvilsomt stor stas! Noah fylte 2 år nå i høst. Jeg elsker å være guttemamma – det passer meg så godt.

Noen dager savner jeg litt mer personlige blogginnlegg fra deg, slik du gjorde før! Kan du begynne med det igjen? – Så fint at dere sier ifra når dere synes jeg kan være litt upersonlig. Jeg er gjerne personlig på bloggen, men synes det er viktig å skille mellom personlig og privat. Hvis det er noen spesifikke blogginnlegg dere savner, så er det bare å skrike ut i kommentarfeltet eller noe ❤️

Tenker du noen gang at det er teit at så mange unge mødre ikke fullfører skolen, når du er ung mor, har to små barn og går på skole samtidig? – Nå har jeg jo bare gått på skole ett semester da, og mangler dermed det som er kalt vårsemesteret neste år, samt et skoleår til før jeg har fullført. Men nei, det kan jeg virkelig ikke si at jeg har tenkt! Nå vet jeg ikke om det finnes noen ny statistikk på hvor mange av unge mødre fullfører skolen eller ikke, for sånn jeg oppfatter andre unge mødre, fullfører mange. Personlig blir det for meg veldig ignorant om jeg skulle ha kjørt en “Klarer jeg, klarer alle”-tankegang “bare” fordi jeg har barn. Misforstå meg ikke, det er hardt arbeid å gå på skole, jobbe og ha barn samtidig. Det er overraskende tøft, men alt ligger til rette for at jeg skal klare det. Hva angår andre unge mødre, kan det være mange grunner til at noen ikke klarer å fullføre – og jeg velger å tenke at det som oftest er en grunn til at folk gjør som de gjør, heller enn å tenke at andre er lat og giddeløs – hvis dere skjønner hva jeg mener ❤️

Kan du fortelle om begge dine keisersnitt? Var det noe forskjell? – Det kan jeg selvfølgelig gjøre. Det er det vondeste og mest fantastiske jeg har opplevd noen gang. Mitt andre keisersnitt var verst, da de skar gjennom samme arr som første gangen – og det naturligvis var en del arrvev der, og da vil det jo være naturlig å tenke at det vil gjøre smertene verre.. Selv om det var voldsomt vondt, har jeg en veldig god opplevelse med det å ha hatt to keisersnitt – spesielt fornøyd er jeg med Tønsberg sykehus. De behandlet meg med respekt, masse omtanke og støttende oppmuntringer under oppholdene mine der i forbindelse med keisersnittene. De sa selv at det ikke var hver dag de hadde 16 og 17-åringer inne som skulle føde, og etter spesielt et så tøft første svangerskap – var det så godt å føle at jeg ble behandlet akkurat som alle andre mødre når jeg skulle få møte babyen min. Det høres kanskje rart ut å være så takknemlig bare for å bli møtt på den måten, men det er jeg virkelig.

Når har du tenkt til å kjøpe deg leilighet eller hus? – Det er ikke noe jeg kommer til å gjøre i nærmeste fremtid, nå leier jeg og det kommer jeg nok til å gjøre frem til jeg er ferdig med utdannelse. Har for øvrig flere venninner som har kjøpt seg rekkehus og så videre nå, og må være så utrolig koselig å ha sitt helt eget! Gleder meg til det blir min tur – alt til sin tid.

Bruker du mye penger på julegaver, og hva tenker du om andre bloggere som skriver at de har brukt feks 30 000,- på julegaver? – Det må være opp til hver enkelt hvor mye penger de bruker på julegaver til familie og venner, tenker nå hvert fall jeg. Uansett om man er blogger eller ei. Jeg prøver å kjøpe fine gaver som venner og familie vil like, men for meg blir det upassende å skrive om hvor mye penger jeg har brukt på de ulike tingene på bloggen min. Enda hvor mye jeg elsker å bruke tid på og finne passende julegaver til de jeg er glad i, så handler ikke julen om gavene som ligger under juletreet for min del. Sikkert vanvittig politisk korrekt å si, men det er sannheten.

Hva ønsker barna dine seg i julegave? Lurer bare fordi du skrev at du ikke skulle kjøpe til dem i år. –  For de av dere som er nye lesere, så har jeg ikke kjøpt julegaver til barna mine verken i år eller i fjor fordi de får så mange julegaver hvert eneste år av andre, og fordi det blir unødvendig for min del å kjøpe ting utelukkende for å ha kjøpt noe – når de ikke trenger noen ting, og det jeg eventuelt kjøper bare ender opp nederst i lekekassa etter en drøy uke. Jeg bruker pengene til å gi til småbarnsfamilier som ikke har så mye i julen, og setter inn litt på sparekonto til barna. Noah er ikke så stor enda at han kan fortelle meg hva han ønsker seg, men jeg kjenner han selvsagt godt nok til å vite hva han liker av leker og den slags. Jeg spurte faktisk Leo i går om hva han ønsket seg, siden vi snakket litt om julen, og da svarte han bare “jeg ønsker meg lillesøster jeg, mamma” foreløpig får jeg ikke hjulpet han så mye med akkurat det ønsket: men han er jo verdens skjønneste da.

God kveld dere! Da har jeg endelig fått skrevet ukens spørsmål og svar til dere. Jeg fikk inn mange nye spørsmål i dag da jeg åpnet for at dere kunne sende inn på Insta-story. Det var skikkelig gøy! Dagen i dag har vært så fin med barna, vi starten den ekstra tidlig i dag fordi vi var på Santa lucia feiring i barnehagen. Da vi kom hjem, hadde vi tidenes morsomste middag hvor vi lo oss ihjel da vi spiste og hadde det så gøy. Når til og med middagen er morsom, da vet man at man har hatt en bra dag.

I morgen kommer endelig familien min hit på besøk til Leo, Noah og meg. Nå sover de godt – og etter jeg har jobbet med litt skolarbeid, blir det natta for min del også. Nyt kvelden videre, i morgen er det endelig helg!

4 kommentarer
    1. Hei. Jeg har selv tatt keisersnitt og skjønner ikke hvorfor du skriver at det å ta keisersnitt gjør vondt? Det skal jo være smertefritt å operere med dagens medisin. Ja, du kjenner absolutt at de holder på, men vondt er det jo absolutt ikke?

      1. Hei hei! Tror du misforsto meg litt nå, jeg mener selvsagt ikke at det gjør vondt i øyeblikket når keisersnittet skjer (da er man jo bedøvd og vel så det, haha!) men i etterkant av snittet. Dette burde jeg nok ha presisert, men glad du spurte så vi fikk oppklart det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg