DET ER TØFT Å VÆRE MAMMA

Kvelden i går tilbrakte jeg med familie i leiligheten de leier her i Larvik nå i juli. Vi spiste taco, slappet av, og koste oss. Etter hvert måtte jeg jo hjem, og fordi Fredrik var på lan for å spille med kompisene sine, dro jeg med meg kusina mi hjem i leiligheten vår i stede. Jeg er nemlig ikke veldig glad i å sove alene!

Uansett. Leo sovnet merkelig tidlig i går, noe som er litt rart da vi pleier å legge han klokken 12, og da sovner han vanligvis tvert. Han sovnet i halv ti tiden, og våknet når vi var på vei hjem til leiligheten i 12 eller 1 tiden. Han virket urolig og jeg ble litt bekymret for at han ikke skulle sovne igjen, og med det ikke ivareta de gode rutinene vi har på leggingen hans. 

Når vi kom hjem forsøkte jeg å legge han, han lukket øynene sine og tenkte at “Jøss, det var jo overraskende lett?..” men den gang ei. Det tok ikke mange minuttene før jeg hørte han lagde lyder og han ga uttrykk for at han definitivt ikke ville sove. Nei, tvert i mot, faktisk! Så da tok vi med ham ut i stuen, trillet med vognen inne, vugget han, gikk med ham, men nei. Nope! Hodet verket, og det eneste som fungerte optimalt var hendene og føttene til Leo som sprellet rundt til alle kanter. Lille luringen min, som jeg veldig gjerne ville at skulle sove. 

Jeg ga ikke opp, og ti over 3 i natt kastet han inn håndkleet. Jeg pustet lettet ut og tenkte at jeg endelig kunne gå og legge meg, men ettersom blodsukkeret mitt sang på sitt absolutte siste vers etter en veldig lang kveld, måtte jeg bare koke meg litt pasta før jeg la meg. Klokken ble altså over halv 4 før jeg kom i seng.

06:00 Jeg hører Leo romsterer i vuggen sin, og jeg ber til Gud om at han sovner igjen. Jeg har med tiden oppdaget at jeg er fryktelig avhengig av nattesøvnen min, men det kan ikke gå først når jeg har en liten gutt. Han begynner å gråte, og jeg løper opp for å hente han. Jeg vugger han, går med ham, og roer han ned og han sovner endelig etter 2 timer, altså klokken 8. Igjen tenker jeg at jeg endelig kan sove. Himmel og hav, takk kjære Gud! Jeg sender en liten bønn med en medfølgende takketale før jeg ser på klokken og den viser 08:14. Og gjett hvem som våkner igjen? (Hint: Det er ikke kusina mi)

Jeg hopper opp av sengen, lager mat, gir ham mat, og trøster han. Igjen sovner han, og denne gangen sov han faktisk i 2 timer! klokken ti på 10 våknet han, og jeg skjønte at denne gangen var det jeg som kom til å måtte kaste inn håndkleet. Jeg la han mellom meg og kusina mi i sengen, og tenkte at han sikkert kom til å sovne snart. Han måtte jo det, han hadde jo knapt sovet i hele natt?!

“Leo, du skal ikke sove litt snart da? Mamma er veldig, veldig sliten. Og veldig, veldig trøtt.” spør jeg det lille smilende ansiktet som ligger ved siden av meg. Han svarer med å gulpe meg og lugge meg i håret. “Ikke det, nei.”

Jeg ser på ham og alt han gjør er å smile. Man kan jo ikke være sint når han er så glad, så jeg prøvde heller å bare lukke øynene et øyeblikk. Jeg våkner av at dyna nesten er nede på knærne mine og jeg kikker rart bort på Leo. “Hvordan i alle dager klarte du det?” spør jeg, selv om jeg vet jeg ikke vil få noe svar annet enn små lyder og smil. Jeg trekker dyna langt over oss begge og innser at Leo har oppdaget at han har føtter.

Han finner ut at han veldig gjerne vil leke “Hvor fort klarer jeg å sparke av dyna til mamma”-leken. Og for å si det sånn, så vant han var bidige gang. Jeg prøver å kave til meg litt mer plass i sengen ettersom rumpa mi omtrent er nede på gulvet, og legger derfor Leo nærmere kusina mi. Det skulle jeg heller aldri gjort. Han begynner å lugge henne, og alt jeg klarer å få frem er “nei nei nei nei nei nei nei! Vi må ikke gjøre det, det er vondt vet du” selv om jeg er veldig viten om at han heller ikke forstår hva jeg sier denne gangen. Jeg skjønner at det ikke går å få mer plass i sengen, så jeg tyr til mer alternative løsninger. Jeg rydder av nattbordet mitt og ligger med rumpa mi på den, samt deler av underkroppen. Det hjalp litt. 

Så kommer jeg på at jeg bor alene og at jeg ikke bor i underetasjen til foreldrene mine. Nei, det har jeg faktisk aldri gjort, så etter 4 og en halv usammenhengende søvn kommer jeg frem til at jeg bare har en utvei: Jeg må ringe Fredrik. Jeg forteller om hvor sliten jeg er, hvor elendig jeg føler meg og at jeg tror jeg kan sovne når som helst siden jeg er så utmattet. Jeg har en anelse av gråt i halsen. Så hører jeg en rullende latter, og den kommer fra den lille babyen ved siden av meg. Han lo av meg! Haha, Fredrik måtte le selv. Jeg også.

 

 
Om du er som meg og kanskje scrollet deg rett ned hit fordi du er sliten i dag, lat, eller et eller annet, så skal jeg oppsummere kort for deg: Det er tøft å være mamma.

Jeg har hatt mange episoder som disse, men til slutt ender jeg bare med å le av meg selv, for ting kunne vært så mye mer slitsomt,  og så uendelig mye tøffere!

30 kommentarer
    1. Uff da, jeg forstår du kan bli rimelig frustrert. Men han er en sjarmerende liten våken gutt da:))
      Hadde du vært naboen min så skulle jeg nok tatt han på trilletur mens du sov litt, men det er jeg nok ikke.
      Håper natten som kommer blir bedre.

    2. Er jo helt feil at du ringer fredrik hver bidige gang ungen ikke er helt som du vil. La nå gutten få være i fred å kose seg alene, han hadde neppe ringt deg med en gang han ikke hadde fått 8 timer søvn sammenhengende. Hadde han vært i jobb så måtte du ha tatt alt ansvaret på natten og formiddagen uansett hvor sliten du hadde vært. La han få kose seg, så får du bare lære deg å holde ut til han er tilbake 🙂

    3. Er vel ikke feil å ringe kjæresten sin og får litt moralsk støtte på telefon vel. Man står jo sammen og bare det å høre stemmen til den man elsker og bli fortalt at det går bra hjelper mye det.
      “La nå gutten være i fred å kose seg alene”, for en umoden ting å lire av seg.

    4. Det er jo ikke rart han sover hele natten hvis han legger seg kl 12! Det er normalt når det er et spebarn, men nå som han har blitt større trenger han faktisk litt andre rutiner. 21-8 med en oppvåkning i løpet av natten er helt normalt når han er så stor. Dette var nok et tegn på at han trenger litt andre rutiner.

    5. Åh kjenner så igjen følelsen av det der. Jeg ringer også kjæresten min om vesla er urolig og jeg er veldig sliten. Hjelper med noen støttende ord ❤

    6. Anonym: Jeg kjenner mitt barn best, og vi har hatt disse rutinene siden han var et lite spedbarn 🙂

      Nei, dette skjedde nok fordi vi la han såpass tidlig i forhold til når han pleier å sove.

    7. Anonym: Hei du!

      Jeg tror du bommer veldig her. Hva vet du om hva jeg pleier å gjøre? “Er jo helt feil at du ringer fredrik hver bidige gang ungen ikke er helt som du vil.” hver bidige gang? Dette vet du jo ikke noe om, synes ikke du skal uttale deg om det heller.

      Jeg tok jo alt ansvaret, men når ting blir tøft må jeg nesten få lov til å ringe samboeren min dersom det er hva jeg ønsker. At jeg ringte han nå betyr ikke at jeg ikke lar han få kose seg 🙂

    8. Selv om dere har en rutine og lei legger seg kl. 12,så er det på tide å tilvenne han andre tidspunkt på natt. ingen sier dere er dårlige på rutiner, men med tanke på barnehagestart osv, bør barna legge seg kl.19-20. det er mulig at dere er av typen mennesker som legger seg etter midnatt, det er vanlig for tenåringer, men spedbarn trenger mer søvn.

    9. legger du han kl 12?? jeg legger min 2 måneder baby kl 21:00 så våkner han en gang i 3, sovner med en gang etter mat å bleieskift å våkner igjen kl 8 å sovner igjen etter mating å bleie skift å kl 10 er han våken.. Er ikke alltid han sovner med en gang klåkken 21:00 men legger han alltid da, synger litt for han å forlater rommet.

    10. Enig med flere her.. syns du syter og klager mye.virker som om du ikke takler at ungen ikke sover når du vil, så du må ringe fredrik. Hva me
      D å prøve å være litt alene med han også ? Virker som om du ikke helt takler det desverre.

    11. Anonym: Og hvis jeg ikke syter og klager så får jeg høre at jeg later som at alt er perfekt 🙂 Man kan dessverre ikke tilfredsstille alle, og det bør heller ikke være noen mål.

      Har prøvd å være alene med ham flere ganger, og det går veldig greit 🙂 Vet ikke om du skjønte, men poenget med innlegget er ikke å klage (slik du tydeligvis ser det) Virker ikke helt som du forsto det egentlig?

      Jeg tror det er lurt å la være å snakke om ting man ikke vet noe om. Bare fordi jeg skriver i dette innlegget at jeg ringte Fredrik, betyr ikke det at jeg gjør det hver gang.

      Uansett, håper du har en fin dag! 🙂

    12. melodiana: Han skal ikke i barnehage til høsten, så jeg tror ikke det blir noen problem. Det er ikke slik at vi konsekvent legger han klokken 12, for om han sovner først så lar vi han sove, men vi har brukt å legge han klokken 12 fordi det er da han sovner.

    13. Anonym: Klager jeg, får jeg høre det, klager jeg ikke får jeg høre at jeg later som at alt er perfekt og bygger en fasade. Man kan ikke tilfredsstille alle, og det bør heller ikke være noe mål.

      Det er hardt å være mor, og det visste jeg da lenge før dette skjedde. Poenget var noe langt annet enn å klage, vet ikke om du leste alt?

      Håper du har en bra kveld! <3

    14. Jeg tror det er litt sent å legge barn kl 00.00 når de er over 3mnd.
      Nå er det ganske viktig å sette igang med rutiner, for vaner er vonde og vende når barna nærmer seg 6mnd.
      Av egen erfaring og andres, så bør du sette igang med en tidligere leggerutine. Om ikke så lenge er barnet ditt avhengig av 10-12timer søvn, og da er det greit å ikke sove bort hele dagen hvis han legger seg så sent.
      Mine og venners barn slet med å legge tidligere, men du bør legge ungen din en halvtime tidligere annenhver dag, så blir det ikke hyl og skrik.

    15. Såklart du kjenner ditt barn men å legge et barn som en rutine, rundt midnatt, det høres ikke gjennomtenkt ut.. Husk at rutiner skal være gode for hele døgnet…

    16. Du må slutte å være så sta, og heller ta imot tips fra mammaer som har gjort dette tidligere! Spør du helsesøster om det er lurt å legge han kl 12, og ha dårlige rutiner på han, tror du at hun hadde smilt og sagt at det er kjempe lurt, fordi du kjenner ditt barn? Barn trenger rutiner når de begynner å bli eldre! Har de ikke faste rutiner, kan det føre til utrygghet. Ikke la din avhengighet av søvn styre ditt barns rutiner. Du er mamma nå.

    17. Hvorfor sier dere kl 12 når dere mener midnatt. Si kl 23:59 eller 00:00.
      Hvorfor holde barnet oppe til midnatt? Jeg hadde lagt mitt barn tidligere – sånn i 22-tiden, og at gradvis gått ned til vanlig leggetid for barn.
      Gode søvnvaner legges når barnet er lite, og du får snart nok av å ha en unge hengende rundt deg om kvelden.

    18. Jeg synes ikke du hverken syter eller klager, du bare forteller om hverdagen din på godt og vondt. Håper du ikke tar til deg kritikk fra de som tror de vet alt.
      Mange tror at de sitter med fasiten for det perfekte babyliv, men surprise, det finnes ikke!

    19. Du virker som en fantastisk mamma! Stå på vakre deg <3 Forstår det er tøft å være mamma i slike tilfeller. Får håpe det blir betre i natt 🙂 🙂

    20. Å herre, jeg blir så oppgitt over noen kommentarer her. Er selv førstegangs mor med ei lita tulle på snart 5 mnd. Her har vesla bestemt når det er natten, og når det har vært helt natten for henne har kl vært midnatt. Da har hun sovet til alt mellom 6 – 8. Nå siste uken har hun begynt å sovne før på kvelden mellom 20-22 og sover til 6-8 på morgen igjen. Nå er hun mere aktiv og blir mere ”sliten” etter dagen. Så jeg tror på at dette styrer barnet også litt selv. Alle barn er ikke like. Selvfølgelig viktig med rutiner. Med tanke på barnehage osv, men som hun skriver så er ikke det enda. La dem ha kvelden med Leo nå. Også tror jeg gutten styrer når han selv vil legges før, kanskje det var et tegn i går at han vil legge seg før på kvelden? ikke vet jeg, jessica du kjenner ditt barn best, dritt i disse negative personen som tror de sitter med fasiten til andre sine barn.
      Ha en fin kveld videre 🙂

    21. Kjære vene for noen kommentarer på enkelte her! jessica kjenner sitt eget barn best,å gjør nok det beste for han. At dere andre synser og mener spiller ingen rolle for alle barn fungerer forskjellig. Å en del av det å være mor er å feile og å lære underveis.. Vis det fungerer best for dem og Leo at han blir lagt for natten 00.00 så er det det som fungerer for dem,han er jo så liten enda.. Å etterhvert som han blir mer og mer aktiv kommer han nok til å regulerer soverutinen sin selv å sovne tidligere. Jeg syns du gjør en kjempe god jobb Jessica,fredrik også. Elsker å lese bloggen din for du pynter ikke på ting å sier ting som det er.. Av å til é det slitsomt å være foreldre,det er jo ikke å klage,det er bare fakta!

    22. Kjenner sitt eget barn best ja, men det er ikke det samme som å vite hvordan spebarn generelt fungerer.

    23. Herregud for noen egoistiske bedrevitere over her. Det er tydelig at dere konsekvent går inn på en blogg hvor moren er ung, – bare for å kritisere. Dere har sikkert presset ut 2 unger før og har år med erfaring, men dere fant vel ut hva som var best for DERES unge i løpet av de årene? Ikke kom her og tro at dere er så jævla mye smartere om hvordan spebarn fungerer, hun er en mor på lik linje som dere, og kan best om sitt EGET barn.

    24. Har også en liten gutt, men på 10 mndr. Frem til han var 6 mndr var han oppe like lenge som oss (vi la oss ikke ved midnatt da, men 22-23 fordi vi var trøtte da). Han sov da 6 timer og så spiste en gang og sov nye 6 timer uten problemer. Fra 6 mndr fikk han grøt til kveldsmat, da begynte vi å legge han kl 20 og sover 12 timer i strekk uten mat. For oss har det passet veldig bra å ha han litt sent oppe på kvelden. Dessuten har vi kost oss sånn med han på kveldene 🙂 Og spesielt for pappaen så har det vært fint med mye pappa tid etter jobb!! Alle rundt har alltid vært misunnelige siden vi har kunnet sove lenge utover formiddagen 🙂 Kommer fort nok en tid hvor man må legge tidlig og stå opp tidlig, så hvorfor ikke nyte tiden hvor man slipper det??

    25. Kjenner jeg blir litt oppgitt her av alle “gode”råd du får..Hvilken rutiner foreldre har er jo deres valg!Om man finner ut etter hvert at å legge barna 21,22,23 eller 24 blir for sent/tidlig endrer man jo på det!Er jo ingen oppskrift på hvordan man verken oppdrar barn eller hvordan leggetider bør være,man må finne ut av det selv hva som fungerer og bruke sunn fornuft…Om man spør om råd får man også forskjellige svar,her ble det vel ikke spurt om råd?Gjør heller sånn dere føler er best for dere☺Du virker utrolig fornuftig og flink i forhold til din unge alder😊

    26. Hva i alle dager er det jeg leser her? At et så “stort” barn som Leo må ha rutiner? Barnet er ikke mer enn 4 mnd gammel? Han er fremdeles et spedbarn, og de sover når de har behov for å sove. Uff! Ingen barn er like, så hvordan kan dere si at “mitt barn legger seg da og da”? Leo er absolutt ikke så stor at det gjør noe. Hadde han vært 10 mnd, greit nok. Men ungen er 4 mnd, i alle dager!! Synes dere skal tenke dere nøye om, gå inn i dere selv og finn ut hvor mye dere egentlig kan om barn. Ingen er like!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg