JEG VIL IKKE GI SLIPP PÅ HAN…

“Åh, Fredrik, jeg vil ikke at Leo skal begynne i barnehagen. Eller jo, jeg vil jo det, – Men jeg er så redd for at det skal skje han noe!” Sier jeg mens jeg ser bort på Leo som ligger fredelig og sover i  armene til Fredrik”

“Jessica, selvfølgelig kommer det til å skje han noe! Jeg brakk beinet mitt i barnehagen, jeg!” utbryter Fredrik.

“Eh?!”

“Neida. Eller joda, jeg brakk faktisk benet. Men han kommer til å klare seg så fint, og alle barn slår seg av og til, sånn er det bare” svarer han rolig. Jeg likte det svaret.


Det at Fredrik er så rolig når han snakker om det klarer på en eller annen rar måte å berolige meg litt. Tanken på å gi slipp på den “lille” babyen min, lille Leo, og å sende han i barnehagen helt alene, det er så skummelt! 

Jeg har nå tatt beslutningen om at jeg skal gå hjemme med Leo utover høsten, frem til han starter i barnehagen i midten av august. Jeg kjenner at jeg, vi, trenger mamma og Leo-tid frem til da, tross bekkenløsning som helt sikkert kommer til å bli verre utover svangerskapet. Jeg har troen på at det skal gå fint når jeg nå ikke er såå plaget, og dessuten vil jeg gå hjemme med ham hvis jeg kan og har mulighet. Han fortjener all oppmerksomhet frem til lillebror kommer.

Det er sikkert bare gravidhormonene som løper løpsk, for innerst inne vet jeg jo at det kommer til å gå fint. Men jeg tror ikke jeg takler det så bra at han begynner å bli stor og at lillegutten vår «plutselig» ikke er baby lenger, men en selvstendig og flink gutt. For jeg er nok ikke helt klar for å gi slipp. Men det blir man vel egentlig kanskje aldri med de små ♥

12 kommentarer
    1. Hei! Ville bare tipse deg om en nettside komikerfrue anbefalte ang fødselsangst. Det er ikke sikkert den kan hjelpe deg men den hjalp visst henne med mental trening i forhold til fødselsangst. Engodfodsel.no heter den viss du har lyst å sjekke den ut 🙂

    2. Vet akkurat hva du føler. til høsten skal sønnen min begynne i bhg, han har ikke fylt året engang. Han fyller året i september. Men må pga jobb. Jeg gruer meg veldig, men vet at det vil gå bra. Da får han masse barn åleke med <3

    3. Skjønner veldig godt hvordan du har det. Her startet vesla i barnehagen i august i fjor som 1 åring. Pga jobb måtte vi det. Jeg syntes det var helt grusomt i starten.. spesielt ved levering, men nå løper hun inn og vil nesten ikke Være med hjem på ettermiddagen:) Det er nok mye Værre for oss mødre enn for barn og pappaen, men det går nok fint for Leo også. Han kommer nok til å stortrives i barnehage med alle barna, utfordringene og lærdommen de får rundt andre barn!:) Barn har veldig godt av og være med andre barn da de lærer masse av hverandre 🙂

    4. Jeg klarte å knekke kragebeinet, en hand pluss at jeg klarte å slå ¨hull¨ i hodet når jeg gikk i barnehagen (alle i helt forskjellige tilfeller!). Barn klatrer og utforsker, heldigvis så går det som regel bra. gikk også i barnehage på 90-tallet var litt mer fritt da enn det er nu. jobber selv i barnehage per dags dato og ser at det skal litt til for at barnene får større skader enn blåmerker og skrubbsår 🙂 er bare å glede deg, leo blir å utvikle seg veldig når han begynner i barnehage, han blir å få sosialisere seg med barn på sin alder samt at han får litt eldre barn å se opp til 🙂

    5. Fine bilder av 3 vakre skapninger
      Man kan ikke beskytte folk fra alt om man er forelder eller ikke
      Sånn er det bare
      Vi og allesammen må bare leve i håpet om at ting ordner seg
      Kanskje på tide med bloggoppdatering hehehe neida
      Følger med på bloggen din hver dag og tipser deg gjerne om å holde bloggoppdateringen oppe ofte nesten hele tiden
      For at man kan kunne leve av den
      ?
      Du kunne jo lagt ut på neste innlegg her hva du og Leo skal gjøre på 17.mai eller hvordan huset skal se ut på nasjonaldagen her

    6. Det er kanskje en trøst at han kommer til å få det såå fint i barnehagen? 🙂 tenk på vennene han kommer til å få, gleden av å være med andre barn og ikke minst hvor mye han kommer til å lære om alt! 🙂 skjønner godt den følelsen av at plutselig skal det lille barnet ditt ut i barnehagen og være selvstendig uten mammaen sin

    7. Husker ikke når terminen din var, men ville bare tipse om å ikke la Leo ikke begynne i bhg. rett rundt fødselen. Tilfelle han synes det er skummelt eller negativt i begynnelsen, så er det bedre om han ikke forbinder det (ubevisst) med lillebrors fødsel, mtp. sjalusi osv. Litt enkel psykologi, men det stemmer i mange tilfeller. Hvis man skal gjøre store endringer bør man ikke gjøre de akkurat samtidig 🙂 Lykke til med barnehage, det går kjempefint og de aller fleste unger stortrives! Du har jo mulighet til å ha han kortere dager enn de som er i bhg. fra 7-17, det har jeg også hatt mulighet til med yngstemann, og han ALDRI grått ved levering, og har stortrivdes med det nye tempoet fra dag 1 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg