DEN FØRSTE TIDEN…

God kveld til dere alle ♥

Dette svangerskapet så jeg for meg at jeg kom til å være sent ute med alle forberedelser til den lille skal komme, spesielt med tanke på innkjøp. Man har liksom ikke så dårlig tid med andremann som man kanskje hadde med førstemann, har jeg følt. Men nå som jeg fant igjen litt klær etter Leo samt at jeg har fått kjøpt inn en del nytt, så ser jeg at vi faktisk har mer enn nok klær til lillegutt i magen den første tiden etter han har kommet til verden. Og jeg er jo bare halvveis i svangerskapet! Men jaja, fint å ha noe unnagjort i hvert fall.

Jeg gleder meg veldig til nyfødt-tiden denne gangen. Den aller første tiden med den lille! Sist gang gledet jeg meg jo også, men da visste jeg jo ikke hva jeg hadde i vente. Nå vet jo hva som venter. Nå gleder jeg meg til å slappe av og bare nyte all tid med den nyfødte, og jeg vet hva jeg skal unngå av stress og mas. Den første tiden er så dyrebar, og jeg vet hvor innmari godt jeg ønsker å ta vare på den ♥


Fant igjen noen nyfødt-øyeblikk med Leo gull.

Jeg har en del kynnere og mye vondt i arret mitt i dag, så jeg skal ta det med ro resten av dagen. Fredrik har hjulpet meg og stilt opp i dag når jeg har ligget på sofaen fordi jeg har hatt vondt, og Leo har kommet bort til meg for kos og til og med tilbudt meg å få smake på maten hans når han har spist brødskiver. Gode guttene mine, altså. Kjempetakknemlig!

I morgen på kveldstid skal vi på ordinær ultralyd, så vi er veldig spente! Jeg trodde slike timer kun var på dagtid, så jeg begynte jo virkelig å lure når jeg så tidspunktet på brevet som hadde havnet i postkassen – Men det var altså helt rett. Blir fint å se han lille i magen igjen, og håper for all del alt fortsatt ser like bra ut som det gjorde på sist ultralyd.

Ha en herlig kveld videre!

22 kommentarer
    1. Så bra du gleder deg til nyfødtiden. Her var nyfødtiden ingen dans på roser. Det er vel sjelden det. Null rutiner, kroppen og psyken er i ubalanse, babyen sover ikke, vondt i kroppen, sprengte pupper, mye mageknip hos baby osv. Her ble alt mye lettere etter 6 uker. Og jeg misunner ingen som har nyfødt baby for å si det sånn:p
      Hadde jo vært fint om at du kunne skrevet litt om nyfødtiden og hvordan det var for dere:)

    2. Ingrid: Hei Ingrid!

      Jeg har skrevet litt om det tidligere, men kan definitivt gjøre det igjen! Det var ingen dans på roser her heller, men siden jeg har skrevet om den delen tidligere tenkte jeg å ikke nevne det i dette blogginnlegget!

      Her er et lite utdrag <3

      Jeg var i himmelen når mitt barn var født, men fy søren så tungt det var av og til i babytiden. Jeg fikk et lite sjokk fordi det var så mye tyngre enn det jeg så for meg, og selv om alle ikke synes den tiden er tung, så er det jo best å være forberedt på at det kan bli utrolig tøft. Jeg sitter med det inntrykket av at de fleste synes det er tøft med en nyfødt. Men det at det kan være krevende å ha baby liker tydeligvis ikke andre bloggere å snakke om, så da gjør gjerne jeg det. De første ukene med lillemann var helt herlige, men Gud så krevende! Han våknet 3 ganger hver natt, i tillegg til at jeg måtte opp 3 ganger utenom det for å få pumpet meg siden jeg strevde så med ammingen. I tillegg hadde jeg mye etterrier, og selv om gutten vår ikke hadde verken kolikk eller skrek mye utenom det, så var det definitivt en tøff overgang fra å ikke ha barn, til å ha det. Med alt som innebærer av tanker, det praktiske, og ansvar.

      Men likevel kunne jeg gjort det sikkert ti tusen ganger, fordi det er så verdt det. Å ha det lille barnet liggende ved siden av deg om natten, selv om du er så sliten av og til at du bare vil hyle. Nyfødt-tiden er definitivt svært så krevende - Og vi må være innmari rart satt sammen ettersom jeg faktisk gleder meg til nyfødt-tiden igjen. Kanskje jeg har glemt (Les:fortrengt) de verste stundene? Haha, hvem vet!

      Synes for øvrig det var supert at du la igjen kommentar omkring dette, Ingrid! Klem!

    3. Lisa: Ja, ikke sant! Det går så alt for fort, og nå kommer jeg sikkert ikke til å gjøre annet enn å nyte siden jeg fikk erfare sist gang hvor fort det gikk, haha <3

    4. Hei! Jeg er fast leser av bloggen din, men har aldri kommentert. Nå må jeg legge igjen en kommentar. Du er så dyktig, og Leo er en av de nydeligste ungene jeg har sett 🙂 Dere er fine alle 3 🙂 Ha en fortsatt fin kveld!

    5. Det innlegget har nok ikke jeg fått med meg! Men fint du skrev litt 🙂 kroppen er faktisk satt sammen sånn at man skal glemme sånne ting man syns er mindre morsomt. Hvordan ellers føder folk barn liksom! Man glemmer det etter bare noen minutter 🙂 kunne forøvrig ønske jeg husket litt mer av når lillefrøkna var nyfødt. Hun er jo bare 4 mnd, men jeg har glemt masse! Tiden går altfor fort.
      Klemklem

    6. Hei
      Du kan gjerne reflektere og forklare litt hva du tenker rundt forbruk, overforbruk og miljø. Hvordan ser du på din rolle som rollemodell for Leo, og hva vil du lære han? Ja, du har nok penger til å kjøpe hva du vil, ja, du bestemmer selv hva du bruker penger på, ja, du har fått bilstol og seng brukt før? Hvorfor ikke bare maksimalt kjøpe nytt (eller brukt) understell du kan sette den gamle bagen på? og så, når oscar skal over i sittedelen vurdere hva du trenger av vogn? Du framstår lite reflektert når det gjelder (over)forbruk, så det hadde vært fit med et innlegg hvor du motbeviser inntrykket jeg og flere har fått.

    7. Helt seriøst, dere som kommenterer om overforbruk. Kjenner jeg blir litt provosert. Hun har da ingen plikt til å kjøpe brukt bare fordi hun er en offentlig person!
      Verken jeg, eller noen av vennene mine kjøpte så mye brukt til barna. Det er en fin tanke, men selv fant jeg nesten aldri de kombinasjonene jeg ønsket meg brukt. Og det er jo så stas å kjøpe nytt til de små. Så om hun har råd, så la hun nå gjøre det! Så kan hun heller være rollemodell ved å selge videre ting hun ikke bruker feks, og ikke bare kaste.
      Lurer på om det er misunnelse som driver folk til å skrive slik. For hvis dette kalles overforbruk, så har dere virkelig ikke lest mange andre mammablogger. Eller møtt så mange andre mødre som virkelig har overforbruk.

    8. Anna: selv om mange andre bloggere også er skrekkeksempler, betyr det faktisk ikke at de fleste voksne mennesker handler så mye som Jessica, fotballfrue og Anne rasmussen. Jeg bor i Bærum og omgås dermed mange med mye penger, men også høy utdannelse og unskyld meg et mer reflektert syn på verden og eget forbruk. Ja, vi har dyre hovedvogner, men kjøper videre brukt når vi får nummer to eller trenger barnehagevogner etc. Vi låner og arver mye klær, og sparer til nestemann.
      I bloggverdenen ser du “normal” ut, jessica, men for oss utenfor ser det helt surrealistisk ut at dette er det du prioriterer.
      Og ja, du maser stadig om at dere har så god økonomi, men forholdet deres har vist seg å være tynt. Fredrik kan ikke regne med å ha en god økonomi alene så lenge han satser på butikk-yrket. Han burde som 18-åring kanskje ikke prioritere å kjøpe enda en 10 000 kr-vogn, men spare egenkapital?

    9. M: Hei!

      Så fint at dere har valgt å gjøre det på den måten med vogner, vær så snill, respekter det når noen andre velger å ta andre valg enn deg selv. Jeg føler for all del at jeg har fått/arvet og kjøpt brukt mye (Selv om jeg ikke har trengt det i det hele tatt, jeg har fint hatt råd til å kjøpe nytt, men har valgt å ikke gjøre det) og jeg har dermed ikke særlig dårlig samvittighet for at vi har bestemt oss for å kjøpe ny vogn til den nye babyen.

      Jeg maser ikke stadig om at vi har god økonomi nei, men det er jo jammen meg et vesentlig poeng når enkelte kommenterer rundt hva vi velger å kjøpe. Har vi ikke råd til det, så kjøper vi jo det heller ikke. Da føler jeg at det absolutt er vesentlig at jeg nevner at vi har god økonomi, vi har budsjett, og vi trenger ikke vilt fremmede mennesker til å fortelle oss hva vi har råd til og ikke. Så lenge vi sparer til egenkapital, så lenge Fredrik holder på å ta lappen (Noe han gjør!) og så lenge vi har mer enn nok til alle regninger og alt vi trenger til husholdning og barna våre, og oss selv, så bør det jo være totalt irrelevant hva vi velger å bruke pengene våre på for dere. Kjempefint at dere tar opp temaet overforbruk, men alvorlig talt, er jeg rette bloggeren å starte med? Som har fått arvet mesteparten av det vi brukte til Leo? (Seng, bilstol, stellebord, klær, osv) Jeg kjøpte også den forrige sengen vår ubrukt fra Finn, det samme med sofaen vår – Og jeg understreker: Dette var etter bloggen tok “av” og på et tidspunkt jeg absolutt hadde hatt råd til å kjøpe helt nytt. Hvis dere er også utrolig opptatt av miljø og overforbruk kan det jo kanskje være en fordel å starte med de som faktisk har et ekstremt overforbruk av bloggerne på topplisten, for jeg er virkelig ikke i nærheten en gang. Hadde jeg kjøpt alt nytt og nå blitt konfrontert med det skulle jeg selvfølgelig tatt selvkritikk og begynt å tenke mer omkring hva jeg kunne gjøre for å ikke ha et stort overforbruk, spesielt med tanke på miljøet! – Men så sitter jeg her og vet hvor mye vi har kjøpt brukt og fått arvet, og da synes jeg denne kritikken er svært ufortjent.

      Forholdet vårt er ikke tynt nå, nei. Det viste seg å være tynt i fjor høst, og nå har vi jobbet oss forbi dette og har et godt forhold, slik vi hadde før hendelsen. Å ha en knekk i forholdet når man er 16 og 18 år gamle og blir foreldre ikke bare en ganger, men to; Det synes jeg ikke nødvendigvis tilsier at man har et tynt forhold, for som jeg tidligere har skrevet tror jeg virkelig ikke det er mange som hadde klart å komme seg gjennom det vi har vært gjennom.

      Fredrik er lærling og er ferdig utdannet (Med fagbrev i salgsfaget, ikke nødvendigvis butikkfaget slik du antyder) om ca 1 år og 3 måneder.

      Og så blir jeg så fryktelig oppgitt når dere bare trekker konklusjoner uten å i det hele tatt spørre først: JO, vi sparer til egenkapital. Og i tillegg til å spare til egenkapital har vi fint råd til å kjøpe ny vogn til babyen i magen. Og å betale alt av regninger, og å spare til bil, lappen, og alt annet vi måtte ha behov for.

    10. Anna: Takk, Anna! Godt det ikke bare er jeg som ser det slik! Jeg selger/gir alltid bort når ting ikke passer lenger til Leo og ellers. Og det synes jeg er viktig!

    11. Hvem sier at vi begynner med deg? Mange andre, mye større blogger enn eg får også kritikk for overforbruk. Den “alle andre gjør det”-argumentasjonen din vitner bare om hvor umoden du er.
      Du påstår, og noen av de unge leserne dine, at du er så moden og reflektert. Jeg tror du endrer mening om noen år, og du ser tilbake. Jeg bruker ikke alderen din mot deg nå, fotballfrue er samme suppa som deg, og hun har ikke vokst det av seg, men for din del håper jeg du kommer deg videre.
      At foreldrene deres ikke griper inn er ganske utrolig, enten er de blendet av sjarmen deres, eller så vil de ikke se, dette går ikke bare på forbruk, men også eksponering av dere selv og leo. Nei, vi ser ikke alt, kanskje klarer dere dere kjempebra, og bloggen viser bare en liten del, men da burde foreldrene deres sette ned foten for bloggen, for dette vil ikke gagne dere om noen år. Søker du på en stilling hos meg vil jeg være svært skeptisk til å ansette deg på bakgrunn av bloggingen, det vet jeg flere og flere begynner å bli oppmerksomme på, og kritiske til i en ansettelsesprosess.

    12. Ååå som jeg gleder meg til vesla vår blir født! Er i uke 29 nå og begynner å bli lei av å vente allerede, haha! Ikke så alt for lenge igjen, heldigvis <3 Håper alt er bra med den lille i magen og at graviditeten blir så lett som mulig for deg!
      Og M... Ærlig talt, har du ikke bedre ting å gjøre enn å pirke på Jessica sine valg (av alle mennesker)? Og det at du presterer å si at du bor i Bærum hvor du da omgås med folk med mye penger og høy utdannelse.. Som om det ikke er tilfelle andre steder i Norge, kun forbeholdt Bærum? Mennesker som deg er grunnen til at jeg sjelden forteller folk at jeg er derifra. Tror de fleste er uenige at forholdet til Jessica og Fredrik er tynt, og hva er galt med "butikkfaget", selv om det ikke er det han tar fagbrev i? Makan!

    13. M: Det var ikke “alle andre gjør det”-argumentasjon. Jeg prøvde jo akkurat å forklare deg at jeg ikke har gjort som “alle andre på topplisten” fordi jeg har kjøpt mye brukt og ubrukt på finn, kontra å kjøpe helt nytt som jeg egentlig har hatt full mulighet til. Det er kanskje en fordel å starte med de som faktisk har et overforbruk, kontra meg som har fått mesteparten til Leo arvet, samt kjøpt mye ubrukt og brukt på Finn og andre kjøp-salg sider på Facebook. Skal du se totalt bort i fra alt det jeg/vi har kjøpt brukt og ubrukt på finn, samt fått arvet, og mene at jeg har et overforbruk av den ene grunnen at vi skal ha ny vogn til den nye babyen, samt nye senger til begge barna våre fordi Leo sin seng er helt ødelagt?

      Hvor påstår jeg at jeg er så moden og reflektert? Jeg tror jeg har nevnt at jeg føler jeg er voksen for alderen fordi jeg lever det livet jeg gjør, men refererer gjerne til hvor jeg skriver at “Jeg er så moden og reflektert!” Hvis du mener at jeg påstår dette nå, så regner jeg også med at du snakker om nyere blogginnlegg? Kom gjerne med link!

      Hva skal foreldrene våre gripe inn for? At jeg skriver blogg? At jeg poster bilder av barna mine? Jeg sitter definitivt med inntrykket av at det å poste bilder av barna sine er mye vanligere enn å ikke poste bilder av barna sine, skal man gripe inn i alle de tilfelle også da? Og skal man begynne å gripe inn i alle tilfeller der foreldre gjør ting du personlig ikke er enige i, eller tar valg du personlig ikke mener er rett? Da får jo disse som skal “gripe inn” det ganske travelt til slutt, for selv om det at det er vanlig ikke nødvendigvis tilsier at det er greit (Selv om jeg personlig mener litt eksponering er helt OK) så tyder jo dette på at å poste bilder av barna sine i sosiale medier begynner å bli ganske vanlig.

      Jeg finner det forferdelig usannsynlig (Og derfor lite bekymringsverdig) at jeg umulig kan få meg jobb i fremtiden fordi jeg skrev en mammablogg når jeg var 16-17 år. Hvem vet, det er helt sikkert noen muligheter som jeg mister, men i gjengjeld er det sikkert noen nye dører som åpnes også.

      Ha en super dag!

    14. Abela: Åh, det skjønner jeg såå godt at du gjør! Du har så mye å glede deg til. Selv om det definitivt skal sies at det er tøft med en nyfødt også, noe jeg skriver litt om litt lenger opp i dette kommentarfeltet. Jeg gleder meg stor til den første tiden selv om det kan være beintøft <3

      Det håper virkelig vi også! Gleder oss skikkelig til ultralyd og er kjempespente. Håper de siste månedene går lett for deg også, og at du får noen fantastiske siste måneder av svangerskapet ditt! Kos deg og nyt tiden, plutselig sitter du der med jenta di i armene dine!

      Og tusen takk for støtten, Abela! Det setter jeg stor pris på! 🙂

    15. M: Må også bare stille noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: Kan jeg ikke ha et reflektert syn på verden fordi jeg kjøper ny barnevogn til babyen i magen?

      Og når det kommer til det du skriver her “Vi låner og arver mye klær, og sparer til nestemann.”

      Jepp, vi også! Sist gang fikk vi jo veldig mye arvet, og det var helt supert! Hadde ikke så mye igjen etter Leo nå som vi får brukt til lillebror – men vet du i det hele tatt hvorfor? Fordi jeg har gitt bort så og si alt til andre mødre som ikke har så god råd. Jeg hadde ingen planer om å bli gravid igjen på veldig, veldig lenge i så fall, så dermed ville jeg hjelpe de som ikke hadde så god råd ved å gi dem klærne vi hadde igjen fra Leo (Sett bort i fra noen plagg som vi ville beholde som minner, men som vi nå får brukt til lillebror som kommer i oktober)

    16. Hei 🙂
      Jeg pleier ikke kommentere på blogger, men føler jeg må nå, du er ikke gamle jenta selv, men du gjør en fantastisk jobb med lille Leo! Det må jeg bare si.
      Fikk vite i dag at jeg er 6+1 uker på veg, og sitter med litt blandede følelser, veldig glad så klar, men også nervøs 🙂 er 21 år gammel!
      Lykke til videre med Leo og den lille i magen! Dette klarer du med glans, Leo og den lille er to heldige gutter som har en så fantastisk og støttende mor (og far) 🙂

    17. Tror alle gleder seg “mere” til nyfødt tiden med nummer 2. Jeg har ei jente, men klarte aldri helt å nyte tiden, hadde mye vondt og var sliten. Følte ikke det var slik alle fortalte, og jenta mi sov absolutt ingenting. Vi hadde mye besøk og var mye borte… Neste gang jeg blir gravid skal jeg være mere hjemme og slappe av, nyte tiden og ikke tenke på alt rot i rundt meg. Tiden går så fort <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg