DET ER JO BARE Å TA ABORT!

“Hvis jeg noen gang blir gravid, så tar jeg jo bare abort”

Jeg kjenner et snev av ubehag mens jeg fortsetter å trille vognen på butikken. Jeg er i brød-avdelingen, og en liten gjeng ungdommer kommer tilfeldigvis i snakk om abort i det jeg triller vognen forbi og i nærheten av dem. Jenta, som jeg vil tro var omkring 15-16 år, forteller stolt og høytlytt at hun «ikke bryr seg så veldig», og hvis hun noen gang ble gravid – Så var det ingen tvil, hun skulle ta abort. Og det i seg selv er helt greit det altså. Men det var liksom ikke så nøye.

For litt over to år siden i dag, var jeg deg. Jeg hadde gjerne høytlytte samtaler med venner og familie om at hvis jeg noen gang ble gravid – Da skulle jeg hvert fall ta abort. Noe annet var det ikke snakk om en gang! Noe annet var fullstendig utelukket og helt uaktuelt. Og tro meg, det var jeg ikke redd for å si høyt. Og jeg MENTE det.


Men likevel sitter jeg her i dag, litt over to år senere, med to sønner. En ettåring og en baby i magen.

Hvorfor? For så enkelte var det faktisk ikke. Det var ikke “bare” å troppe opp på sykehuset og foreta en abort. Det var ikke “bare” å ta abort. Det var litt mer komplisert enn som så. Det var ikke så enkelt, enda hvor overbevist og fullstendig sikker jeg var på at det var det som var den eneste løsningen om jeg noen gang ble gravid i ung alder, før det faktisk skjedde. På ekte. Og skal jeg være helt ærlig med dere? Jeg tror fåtallet av oss synes en abort er en simpel ting å gjennomføre. Noe så enkelt, at det er som å dra til frisøren.

Hvem vet hvorfor? Kanskje fordi abort er en mulighet vi mennesker. kvinner, i utgangspunktet ikke skal ha? Og for Guds skyld, bare så dette er HELT klart: Jeg er uhyre glad vi har denne muligheten i samfunnet vårt – Muligheten til å bestemme over egen kropp. Det skulle faktisk pokker meg bare mangle, og jeg forguder det faktum at vi i dagens samfunn har muligheten til å ta abort her i Norge uten å bli dømt til dødstraff og satt i fengsel. Det er en viktig mulighet som vi kvinner har rett til, og som etter min mening skulle ha vært mye mindre tabulagt. Men “bare”?

“Bare å ta abort”?

Veldig fint om du klarer å gjennomføre en abort hvis du vet at det er det rette å gjøre når du har havnet i en uønsket situasjon – Men hva i alle dager er det som får deg til å tro at det “bare” er å ta abort? Hva er det som gjør at folk tror at abort er noe som kommer til å være like enkelt som et frisørbesøk?


Hilsen noen som ble gravid for ganske nøyaktig 2 år siden i dag og som fikk seg en på trynet.

16 kommentarer
    1. Og ikke bare er det vanskeligere enn man gjerne tror å ta en abort, det kan bli konsekvenser. Man kan ikke gå rundt å bli gravide én gang i året fordi man “bare kan ta en abort”. Jo flere aborter man tar jo mer øker sjangsen for at man IKKE kan bli gravid senere eller at det blir vanskelig. For de aller fleste som er litt jordnære så er det en følelsesladd ting å gå igjennom også. Man skal være ganske sikker på at man aaaaldri vil angre eller ha skyldfølelse etc for å klare å gjennomgå en abort, så jeg er sååå enig i det du skriver, er absolutt ikke “bare bare” å ta en abort, uansett alder.

    2. Veldig enig med deg, akkurat gjennomført en abort. Er vanskelig tiden etterpå å.. Ikke bare var det et vanskelig valg i seg selv å gjøre det..

    3. men så har man de som kanskje ikke vil ha barn av ulike grunner, en kan ikke dra alle under samme kam å si at det ikke er “bare bare” å ta abort. Kanskje for noen er dette enkelt da de har sine grunner for å ikke ha barn, og feks slik som meg, tenker å bli ferdig med studiene før jeg får barn. Vil også at kjæresten/barnets far skal bo sammen med meg i et leilighet og ikke hjem til mor og ikke minst at forholdet er stabilt! Er også greit å ha en jobb der man har sikker økonomi da det koster noe å ha barn. Er ulike meninger og synspunkt så dette er mitt, men som sagt kan det være enkelt for noen hvis de har en god grunn til det.

    4. Anonym: absolutt!! Jeg understreker i blogginnlegget mitt at det er veldig fint om man klarer å gjennomføre aborten uten problem dersom man selv føler det er rett for seg, men at jeg tror fåtallet synes abort er en så simpel ting å gjøre som å dra til frisøren. Så vi er nok enige 🙂

    5. Jeg skrev en kommentar om en veldig hard opplevelse medtanke på abort.. men den er plutselig ikke her?? Det synes jeg var uhyggelig…:/

    6. ..: Hei!

      Da har jeg nok ikke fått inn din kommentar? hvis du følger bloggen min vet du at jeg ikke har noen som helst filter på kommentarfeltet mitt, og at alt kommer gjennom. Det eneste jeg sletter et drapstrusler, dette fordi jeg er pliktig til å gjøre det gjennom loven.

      Prøv å publisere den igjen, kanskje? Jeg har uansett ingen grunn til å ikke publisere kommentaren din (dessuten blir alt automatisk publisert) Så her tror jeg nok det er skjedd en teknisk feil av noe slag. Muligens nettverksfeil?

      Klem

    7. Nei, jeg ble veldig sjokket på en måte over at den var borte da det bare var en annen kommentar før meg. Stod tilogmed at den var plublisert, men feil kan skje.
      Men jeg prøver igjen 🙂 Ikke sikkert denne kommentaren er så relevant ti det du skriver men.
      Jeg skrev som så at jeg hadde vært så heldig å blitt gravid etter 1 års prøving. (Ikke verdens lengste periode altså, men fortsatt).
      Kom til legen på ultralyd og fikk beskjed om at jeg måtte være kortere på vei. 2 uker senere tilbake på ultralyd: Da banket hjertet!! 🙂
      2 uker senere skulle jeg tilbake. Og da var det ingen hjerte som banket lengre. Veldig vondt.
      Så for min del er abort knyttet til noe veldig vondt. Måtte igjennom 2 dager med det. Termin skulle vært i begynnelsen av oktober.
      Så jeg er veldig enig med deg.
      Så vil jeg bare avslutte kommentaren med: Veldig bra og ekte blogg!
      Håper dere får en fin kveld 🙂

    8. ..: Aner ikke hva som kan ha skjedd, men som du sier, feil kan skje! Er i hvert fall veldig glad for at du tok deg tid til å kommentere på nytt, slik at jeg fikk sett kommentaren din og svart deg 🙂

      Uff, så vondt å høre. Du hadde altså en spontanabort? Da skjønner jeg godt at du forbinder ordet abort med noe vondt. Håper virkelig du kommer deg gjennom det med gode venner/familie og kjæreste/samboer som støtte. Kan ikke fatte hvor vanskelig det har vært, spesielt når dere prøvde så lenge 🙁

      Krysser fingrene her for deg og håper du blir gravid så snart som mulig og så fort du ønsker det! Kjempe koselig å høre at du synes bloggen min er bra. Håper du også får en fin kveld 🙂

    9. Jeg er veldig enig i det du skriver. Det er fint at vi har muligheten til å bestemme over egen kropp, og kan velge selv om man vil fullføre et svangerskap eller ikke. Men hvis en ikke vil bli gravid så tar en selvsagt forhåndsregler da abort absolutt IKKE er et prevensjonsmiddel. “Uhell” kan skje alle, men jeg håper de fleste tar sine forhåndsregler selv om de også kan svikte. Det er trist hvordan holdningen til mange er ang abort.. Det er jo ikke bare bare.

    10. Ja, det hadde jeg. Uke 11 måtte jeg inn på sykehuset. Og da hadde det vært noe galt i fra starten av, imed vi ikke så noe hjerte før “sent”.
      Det er veldig tungt nå, og jeg tenker mer på det nå enn i starten. Og det har vel mye med at man skulle få se kjønn i disse dager for eksempel.
      Takk forresten for at du svarte meg 🙂

    11. Har nettopp “oppdateg” bloggen din og syns den er så fin. Du skriver så vakkert og jeg er så enig ang verdiene dine i dette innlegget.
      Takk for at du deler tankene dine!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg