EN SLUTT PÅ RYKTENE.

I oktober i fjor hadde jeg blogget i to år. Og jeg lærer og hører fortsatt nye ting om meg selv hver dag, som jeg ironisk nok ikke har fått med meg selv en gang.

Jeg skal ikke lyve å si at det ikke (til tider, riktig nok) har vært en liten utfordring for meg å skulle møte mye rykter og usanne spekulasjoner. Jeg har selvfølgelig skjønt at det er noe jeg til en viss grad må regne med når jeg selv har valgt å ha en åpen, offentlig blogg om mitt liv og min familie. Hvor jeg utleverer meg og mitt liv, dog innenfor rimelighetens grenser.

Jeg er overhodet ikke vant til det, og det kommer jeg nok heller aldri til å bli. Det som forundrer meg mest er egentlig ikke ryktene og spekulasjonene i seg selv – men hvordan såpass mange tilsynelatende oppegående mennesker bare sluker alt de får høre rått uten å stille et eneste spørsmål.

Så lenge det er negativt ladet, selvfølgelig. For det er tydeligvis veldig enkelt å tro på stygge rykter om andre mennesker, men å tro på at de samme menneskene faktisk gjør noe bra – nei, det er ikke like enkelt, gitt. Hadde det bare vært det!

Jeg har akseptert at det ikke er noe jeg kan gjøre med verken rykter eller spekulasjoner. Jeg kan ikke og vil heller ikke bruke bloggen min til å sitte å forsvare meg dagen lang, for det er ikke formålet med bloggen min, og jeg ønsker ikke at bloggen min skal være en slik arena. Selv om jeg er klar over at den tidvis har vært det, fordi jeg har følt et behov for å forsvare meg. For jeg er mer enn gjerne ærlig om at det kan være vanskelig av og til. Spesielt når disse ryktene omhandler mennesker som jeg er glad i, de rundt meg. Og at de frister å oppklare saken gjennom bloggen når jeg ser fra utsiden at det bare er en stor misforståelse.

Jeg skulle ønske jeg ikke følte at jeg måtte poste dette blogginnlegget, men det gjør jeg. 

Nei, Fredrik bor ikke med meg kun fordi jeg har fått to barn med meg. Nei, du så ikke Fredrik i går sammen ei annen jente i byen, han hadde fri og tilbrakte nemlig dagen med familien sin.  Vi håper så inderlig at vi klarer å ha det så bra sammen i fremtiden som det vi har det nå. Men livet har ingen garantier, det vet vi jo.

Ja, jeg har venner. Nei, jeg skriver ikke mye om dem på bloggen, men det betyr på ingen måte at jeg ikke eier venner.

Ja, klart har vi kontakt med Fredrik sin familie! At det ikke ser slik ut på bloggen er for øvrig helt OK, alt som skjer i virkeligheten kommer ikke frem på bloggen min. Sånn vil det alltid være. Faren til Fredrik stiller alltid opp for oss om vi trenger hjelp til noe eller om vi trenger barnepass (Dette misbruker vi overhodet ikke selvfølgelig) og moren til Fredrik gjør det samme. De er begge flotte, og gode besteforeldre for Leo, og kommer til å bli flotte besteforeldre for den nye gutten vår også.

Det samme gjelder selvfølgelig også mine foreldre, som også er en stor del av våres og barnas liv. Det samme gjelder søstrene mine.

Og så sånn helt på tampen her..

Uansett hva jeg gjør, og uansett hva jeg skriver, så vil det være galt for noen og noen vil velge å vri det ut av proporsjoner.  Det vil alltids være de menneskene som kan stå å se på at du går på vannet om så, men som likevel bare vil reagere med et gisp og deretter si at det er fordi du ikke kan svømme.

Folk ser det de vil se, og tror på det de vil tro på. 

Jeg får ikke forsvart meg mot all møkka som kommer inn daglig, men jeg vil ikke føle at jeg må gjøre det heller. Det ville vært et evigvarende sirkus som jeg ikke har energi eller overskudd til å forholde meg til, og for å være helt ærlig tror jeg ikke det hadde vært særlig sunt for meg heller. 

Bare enkelt og greit, neste gang du hører eller leser noe om noen: Det er lov å være kritisk. Det er lov å stille spørsmål. Du er ikke pliktet å tro på alt du hører.

Man kan faktisk velge å tenke litt selv. 

20 kommentarer
    1. Huff og huff, Jessica.. Jeg forstår frustrasjonen din. Jeg har jevnlig rapportert innlegg på kvinneguiden, men de har dessverre en uklar praksis på hva de fjerner i hvilke innlegg. Jeg må legge til at jeg synes du og Fredrik virker som gode foreldre til sønnen deres, og ønsker dere lykke til med nr 2!:) Klem

    2. Anonym: Ikke kvinneguiden jeg i utgangspunktet tenkte på når jeg skrev blogginnlegget mitt, men kan godt hende de har skrevet en del der inne, ja. Får stadig vekk meldinger om at de kan være ganske stygge.

      Husker for en stund tilbake at jeg fikk tilsendt bilder av at de hadde skrevet nedlatende om utseende mitt der inne, og etter det tenkte jeg i grunn bare at man synker fryktelig lavt når man må gå til angrep på andre menneskers utseende. Jeg ønsker virkelig ikke å lese forum om meg selv, så holder meg langt unna – men har venner som følger med om det som blir skrevet om meg på diverse fora (på eget initiativ, vel og merke!), og får stadig vekk høre at det er mye usaklig. Ikke overraskende egentlig, da. Men dumt, for det kunne nok blitt mange interessante diskusjoner om alle hadde klart å holde seg saklige!

      Klem

    3. Skjønner godt at du er frustrert, og rykter endres fra den ene til den andre personen..
      Uansett, veldig bra innlegg <3
      Når kommer videobloggen og svar på spørsmålene? har gledet meg såå lenge!

    4. Marie: Tusen takk, Marie! <3

      Så morsomt at du spurte om det akkurat nå! Jeg kikker på videokameraer i dette øyeblikket faktisk (skulle egentlig kjøpe i juli!) så er sent ute, som vanlig! Kommer før Noah kommer til verden da, så håper det ikke blir alt for lenge å vente! Skjønner godt at dere begynner å bli utålmodige, dere har ventet i mange måneder nå!

      Klem

    5. Det er så utrolig dumt at noen må være så slemme mot andre bare for å føle seg bedre selv. Stå på og ikke bry deg om hva som blir sagt! Virker som du gjør en kjempegod jobb både som kjærest og mamma. Jeg selv er bare 20 år og mamma, er ikke så mange på min alder i nærområdet som har barn så vet at det ofte kommer rykter ja, plutselig får du vite noe om deg selv som du ikke engang visste selv! 😂

    6. Du virker som en sterk og sakelig person. Har lest bloggen sin siden du startet og du har en flott sønn og nestemann blir nok like flott. Takk for at du skiver ærlig! Bra jobba 🙂

    7. Fy fader så flink du er til å skrive og ordlegge deg! Sitter her og måper. Det er ikke bare måten du skriver på som er sjokkerende bra, men også innholdet. Du sier meningen din på en saklig måte, uten å kjefte eller klage slik samtlige andre bloggere jeg leser ville gjort. Stor respekt til deg som person og blogger 🙂 Stå på Jessica! Hadde jeg vært moren din hadde jeg vært superstolt. Men er bare 22 så det er vel kanskje en smule urealistisk, hehe!

    8. Stygge kommentarer daglig? Nei. Det er jo bare for ille. Jeg synes det står så stor respekt av valget ditt, jobben du gjør og at du blogger offentlig om det. Jeg er sikker på at du inspirerer mange, og at dine erfaringer helt klart er noe flere kan kjenne seg igjen i. De beste ønsker fremover <3

    9. Hvordan kan folk skrive stygge ting om andre?
      Jeg har lest bloggen din fra første stund, jeg heier på deg og dere. Og det er ikke alt man trenger å dele på bloggen heller, du har jo selvsagt et liv utenom bloggen også. Jeg elsker forresten måten du skriver på og at du er deg selv, føler nesten at jeg kjenner deg.. Hihi 😄 Ønsker deg alt godt, Jessica. God bedring til Fredrik! Så koselig å lese at Leo trives i barnehagen, har selv jobbet i barnehage med de yngste😊😃
      Ha en fortsatt fin dag❤️

    10. Anonym: Åh, så utrolig herlig å høre! Dette varmet skikkelig. Tusen hjertelig takk!

      Setter utrolig stor pris på å ha deg som leser 🙂 Haha! Ha en super dag, klem!

    11. Veldig bra skrevet! Jeg er av den oppfatning at folk kan snakke så mye dritt de bare klarer, så lenge det som blir sagt – er sant. Det synes jeg du fikk frem i dette innlegget. Jeg synes du er sterk og flink til å stå for deg og ditt. Tumbs up! Jeg heier på deg.

    12. Det at du ikke sitter å beskytter deg hele tiden viser bare hvor sterk du er. Er ikke lett å få slengt dritt om seg dagen lang. Både til deg og bak ryggen din. Bra at du kan se på det å tenke at de bare ikke har noe bedre å gjøre. Du har vist at du er en god mor nå, så da må de heller gå over til personangrep. Men at de prøver å ødelegge med å spre rykter om Fredrik er jo bare helt grusomt! Folk er fæle, men godt at det finnes noen gode også!

    13. Jeg ser at noen kommenterer brynene dine over her…vær så snill å aldri ødelegge de nydelige og naturlige brynene du har.

    14. Elisabeth: Hyggelig å høre at du synes de er fine og naturlige!

      Personlig liker jeg dem best slik, helt naturlige! Så kommer ikke til å gjøre noe med dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg