SISTE HELGEN….

Jeg blar nedover på nettsiden med babyklær jeg ser på, og plutselig slår det meg: Herregud, dette har jo vært den siste uken med Leo hjemme før barnehagestart på mandag!

Med en gang får jeg litt dårlig samvittighet. Skulle vi ha vært ute mer? Skulle vi ha funnet på mer enn det vi har gjort? Men så ser jeg en smilende Leo løpe inn til meg i stuen. Han ser strålende fornøyd ut, og det har han gjort hver eneste dag hjemme her også. Jeg kan ikke sette uoppnåelige krav til meg selv som mamma. Vi kan ikke leke ute 24 timer i døgnet og spise økologisk babymat ute blant trærne i skogen hver eneste dag. Jeg har gjort en god jobb, og jeg er til og med 30 uker ut i svangerskapet. Det er og har ikke alltid vært like lett å gå hjemme med en så aktiv ettåring når jeg selv har vært gravid, men jeg er stolt over jobben jeg har klart å gjøre for gutten min. Vi har vært ute så og si hver eneste dag, og vi har hatt det så mye gøy! Ute på lekeplassen, og inne i regnet i armkroken min med en fin barnebok. Han har hatt noen fantastiske siste uker med mammaen sin hjemme, det vet jeg!

Vi innså for noen dager siden at barnehagen er mye nærmere enn hva vi trodde. Det er jo kun et stort pluss – Og siden vi ikke har bil gjør det meg på mange måter mye tryggere også. Jeg er alltid 5 minutter unna ham om det skulle være noe, og spesielt nå i starten med tilvenningen, er det virkelig til stor hjelp.


Jeg har i det siste tenkt på hvilken vanvittig viktig jobb barnehagepersonalet har. De skal passe på det mest dyrebare vi har her i livet. Sånt går det selvfølgelig ikke an å sette en prislapp på, men jeg vet i hvert fall om ett yrke som fortjener bedre lønn, og det er de som jobber i barnehage! 

Den dag i dag husker jeg fortsatt de som jobbet i barnehagen jeg gikk i, hva de het, og hvor godt de passet på meg og de andre barna. Jeg husker trøst og masse glede. Jeg husker til og med turer, lek, og hvilke sanger vi sang når vi kom til barnehagen om morgenen. Litt rart at jeg kan huske det så godt, men det er jo fordi det er 13 år siden jeg selv sluttet i barnehagen. Helt snodig å tenke på. Jeg er sikker på at Leo kommer til å bli like godt tatt vare på, og han er så utrolig tillitsfull. Allerede nå merker jeg hvor mye jeg setter pris på jobben de i barnehagen hans skal gjøre med ham ♥

Nå gjenstår bare helgen før mandagen kommer, og Fredrik og jeg skal leie Leo opp til barnehagen for den første dagen hans. En stor dag venter på mandag!

12 kommentarer
    1. Lykke til! Det kommer til å gå så bra! Eldste mi var like gammel når hun begynte. Jeg var så bekymret og tok ferie hele den første uka hennes. På dag to vinka hun meg fornøyd avgårde 😂 så jeg satt hjemme og lurte på hva jeg skulle finne på :p

    2. Jeg synes du er så god Jessica, som har klart å være hjemme å ta vare på Leo samtidig som du er gravid! Klapp på skulderen til deg! 😀 Og jeg krysser fingrene for at barnehagestarten blir så fin som overhodet mulig, både for Leo og for deg! Det blir nok rart å ikke ha ham hjemme hele tiden, men så får du tid til å lade opp batteriene til Noah kommer da, det trenger du sikkert! 🙂 Håper du får en fin kveld, klem <3

    3. Barnehageansatte gjør en fantastisk GOD jobb!
      Forstår at du gruer deg litt, og samtidig gleder deg. Det er bra for barn og også få være med andre barn <3
      Så barnehage er fantastisk. Der lærer de seg å være sosiale med andre barn og voksne, leke, vente på tur, OSV. <3
      Masse lykke til. Leo kommer sikkert til å trives, og spessielt etter hvert når han blir vant til å gå i barnehagen <3

    4. Hei!
      Jeg har aldri kommentert noe på bloggen din før, men bedre sent enn aldri :)) Jeg synes du gjør en fantastisk jobb med din sønn, og jeg synes det er veldig gøy å lese bloggen din! :))
      Jeg ønsker dere masse lykke til med barnehagestart! Alltid veldig spennende, like mye for foreldre og ansatte i barnehagen. :)) Et lite tips om du ikke har gjort det, så anbefaler jeg å merke alle tingene hans med navn og etternavn, jeg jobber selv i barnehage og jeg vet hvor ofte man kan miste ting, siden det kan enten havne på feil plass, noen har like klær osv :))

    5. Ønsker dere alle 3 masse lykke til inn i en ny og spennende uke, det venter mange flotte opplevelser for lille Leo som går en spennende tid i møte. Og for 2 flotte foreldre vil det nok med tiden bli litt godt å kjenne på stillheten og ikke minst kunne slappe litt av litt før den lille i magen kommer. Så vil sikkert bli litt godt å lade opp noen utbrente batterier <3 Dere er noen fantastiske foreldre og lille Leo er bare så nydelig <3

    6. Det kommer nokk gå bra for Leo i barnehagen! Han virker så flink og moden her på bloggen i allefall. Jeg trur det egenterlig er værre for foreldrene når barnet skall i barnehage =P jeg har selv en gutt på 2år og 1måned og jeg kan ikke tenke meg å sette ham i barnehage. Jeg venter også et andre barn og har termin 14.12, så vi får se hvordan jeg orker med storebror hjemme, men barnehage er ikke et alternativ for oss. Heldigvis har kommunen vår ordnet familiecafe og sang grupper for småbarn og foreldre som er hjemme.
      Det kommer gå så bra for Leo, det er jeg sikker på! ☺ Du skall bare tro på det selv og hvis det føles som så kan du jo ringe barnehagen og spørre hvordan det går i løpet av dagen☺

    7. Gjør deg klar for forkjølelse, halsbetennelse, antibiotika og omgangssyke også! De første par årene i barnehagen sammen med så mange andre barn er det mye i immunforsvaret som skal herdes 😊

    8. Du gjør en super jobb. Du er ennå “ung”. Etter at man får barn endrer man etter hvert tankegangen sin. Man gjør det man selv mener er best for sitt eget barn. Man føler ofte at hos alle andre er alt “perfekt”. Men jevnt over har alle de samme utfordringer. Men de fleste dekker over det og lager et slags glansbilde. Nå er mine gutter er 17,15 og 15. Har vært ekstremt mye alene med dem pga farens jobb. Hver alder, sin sjarm. Kos deg med de små, de er heldige de får mye glede av hverandre, det er ihvertfall sikkert.

    9. Nå nærmer det seg barnehagestart for Leo også 🙂 Min yngstegutt ble fulgt i barnehagen i dag for første gang alene. Har hatt 4 dager tilvenning med ham fordi jeg fortsatt har ferie nå. Han gråt litt da jeg gikk, men det går helt sikkert bra nå som han begynner å bli kjent der. Selvfølgelig gjør det vondt i mammahjertet når man går og barnet fortsatt gråter. Ønsker dere masse lykke til med barnehagestart! Også må du huske på å kose deg og lade batteriene masse de siste ukene før lillebror kommer:) Ofte er det lettere å nyte friheten alene når man vet at barnet føler seg trygg i barnehagen (det kommer etterhvert, eller kanskje ganske raskt) 🙂

    10. Lykke til med barnehagestart på mandag!:) Jobber som barne og ungdomsarbeider på en småbarnsgruppe for sjette året på rad og kunne virkelig IKKE tenkt meg en annen jobb!:)
      Er sikker på at en så sprudlende og utforskende gutt som Leo kommer til å takle barnehagelivet bra!☺️💕

    11. lykke til 🙂 blir nok veldig fint for leo og begynne i barnehage 🙂 lillegutt begynner etter ferie i 4 uker 🙂 blir hans 3 barnehageår nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg