SLIK ER EN VANLIG DAG FOR OSS!

Dette er noe mange av leserne mine har etterspurt, så her kommer det: Slik ser en helt vanlig dag ut for oss som en familie på tre ♥

08:00 

Vi hører Leo våkne over babycallen. Fredrik går for å hente han og tar han med inn på soverommet vårt! Der koser vi og slapper av litt, mens vi ser på at Fredrik haster rundt for å finne jobbklær, pusse tenner, og dra med seg frokost to-go ut døren. Leo er så blid om morgenen (Som oftest i hvert fall, haha!) og det er en fryd å ha han oppe i sengen vår om morgenen.


08:30 – 09:30

Fredrik fyker ut døren 08:25, og da går Leo og jeg på badet for å gjøre morgenstellet. Leo får ny bleie, får børstet håret sitt, og får pusset tennene sine. Hvis det trengs bader jeg ham også om morgenen, men det er egentlig noe jeg foretrekker å gjøre om kvelden. Hvis han trenger et bad står vi opp litt tidligere for å få litt ekstra tid. Leo liker best at jeg pusser tenner samtidig med ham, og han er fortsatt IKKE glad i å pusse tenner. Han hater det, faktisk. Men som jeg alltid har sagt til Fredrik, jeg vil heller holde han fast og pusse tennene hans ordentlig hver dag her hjemme: Enn å måtte holde han fast hos tannlegen fordi tannlegen må borre i tennene hans. Det er så viktig med tannpuss, uansett hvordan de små ikke kan fordra det!

Etter morgenstell får Leo gjerne en smoothie eller en halv brødskive med smøreost eller annet pålegg han er glad i. Dette spiser han mens jeg finner frem klær til han som han skal bruke i barnehagen, mens jeg pakker det vi trenger, kler på meg selv, og sminker og ordner meg det jeg rekker.


09:30 – 10:30

Vi triller til barnehagen! Siden tilvenningen i barnehagen startet har vi noen dager dratt halv ti, mens andre dager har vi vært der halv ti. Jeg følger Leo inn i avdelingen sin og blir hos han i noen minutter før jeg går. Etter bare et par sekunder med de andre barna og lekene legger han overhode ikke merke til meg, og jeg vet at han er i de tryggeste hender når jeg forlater barnehagen.


10:30 – 13:00

Jeg kommer meg raskt hjem igjen fra barnehagen ettersom det er så kort vei, og går fort i gang med alt som skal gjøres her hjemme. Alt fra husarbeid, til å betale regninger, gå på butikken (Om det trengs) og til jobb med bloggen. Planlegging med bloggen, svare på mail, og så videre. Jeg rekker sjeldent alt, men prøver å være så produktiv som jeg kan. Det er fortsatt utrolig rart å være alene hjemme uten Leo, og jeg savner han mye de timene jeg er borte fra han!


13:00 – 14:00 

Det er i dette tidsrommet jeg vanligvis drar for å hente Leo, men likevel hender det at vi ikke er hjemme før klokken tre. Det har hendt en dag at Leo ble litt lei seg, og da dro jeg opp til barnehagen med en gang – Klokken var da 13:00. Vi var ikke hjemme før klokken tre, fordi Leo ikke ville dra fra barnehagen når han først hadde fått trøst i at mamma var der. Haha! 


15:00 – 16:30

Hvis vi ikke allerede er kommet hjem når klokken bikker tre, så er vi hjemme omtrent da. Leo leker og koser seg på rommet og i stuen, og Fredrik kommer hjem! Det er alltid dagens høydepunkt å se dem sammen når Fredrik kommer hjem. Etter Fredrik er kommet hjem leker Fredrik og Leo sammen og det er full fart, eller hvis de en sjelden gang er veldig slitne etter dagen – Så finner jeg dem i sofaen sammen med noen leker eller bare hverandre.

Jeg går i gang med å lage middag. Jeg lager det aller meste fra bunnen av, da jeg personlig foretrekker å vite hva jeg putter i kroppen til både meg selv og guttene. Og å ha kontroll på salt og sukker-inntak, ikke minst. Hvis Fredrik og jeg spiser noe til middag som er veldig krydret eller salt, så får Leo et middagsglass – Det fungerer helt fint det også, og vi har alltid noen stående i matskapet. Jeg er ikke helt fanatisk med tanke på å lage hjemmelaget mat. Men jeg synes det er det beste! Middagene det går mye i om dagen er laks med pasta og grønnsaker, kyllingwok, indisk korma og tikka masala (smaker SÅ mye bedre å lage selv enn å kjøpe ferdig!) og spaghetti bolognese, lasagne, kyllingsalat – Ja, mye forskjellig. Utrolig nok er jeg flink til å variere! 


16:30 – 17:00

Det første blogginnlegget for dagen blir postet. Høyst sannsynlig har jeg tenkt på blogginnlegget hele dagen, hvilke bilder jeg skal bruke, og så videre. Andre dager tar jeg det helt på sparket, og noen ganger har jeg rukket å skrive litt på kvelden før eller på formiddagen samme dag. Bloggen er uansett i tankene mine hele dagen, på den ene eller andre måten!


17:00 – 19:30

Lek, kos, og avslapning! Alt ettersom. Noen dager går vi en tur, noen dager har vi kanskje allerede dratt ut på middag til noen, eller tatt oss en tur til byen rett etter Fredrik kom hjem fra jobb – Andre dager har vi kanskje vært på lekeplassen.

Ofte er vi hjemme, leker med Leo, tar det med ro, snakker om dagen, gjør husarbeid, ser litt tv, drar på besøk til noen, eller rett og slett bare slapper skikkelig av sammen. Leo får ofte litt lettmelk i flasken sin etter middagen, og storkoser seg med det! Jeg må innrømme at det har skjedd rimelig ofte i det siste at jeg plutselig får det for meg at jeg må rydde i skoene våre/Rydde i klesskapet/Sortere i kjøkkenskapene eller bare ha en skikkelig runde med opprydning her hjemme rundt denne tiden. Tror jeg har fått støv på hjernen etter jeg ble gravid, og det er VIRKELIG ikke likt meg..

Ellers får Leo gjerne en smoothie eller annet mellommåltid noen timer etter middagen.

19:30 – 20:30

I halv åtte tiden gir jeg beskjed til Leo om at det snart er natta, og etter litt kveldsmat blir det kveldstell. Mammapolitiet må gjerne slakte meg for tiden på døgnet sønnen vår legger seg, men jeg tenker som så at man ikke skal dømme andre før man har gått i deres sko. Legging her hjemme har til tider vært et lite helvete, det har jeg vært åpen om tidligere. Nå går det heldigvis mye bedre!

Det har vært perioder hvor jeg har stått opp med Leo grytidlig om morgenen,  og da snakker vi grytidlig. Vi har hatt faste rutiner som vi også har den dag i dag, i tillegg til at han ikke har fått sove etter klokken 15:00. Vi har funnet på masse på dagtid slik at jeg har vært sikker på at han har fått utløp for all energi, men likevel har han ikke ville sove om kvelden.

Jeg husker en periode hvor vi gjorde dette og han ikke sovnet før tolv om natten. Det var utmattende. Vi gjorde alt etter boka, hver bidige dag, men energien til Leo tok ikke slutt og vi kunne holde på med legging i timevis uten at han i det hele tatt gjespet. Barn er forskjellige de også, akkurat som voksne, og noen trenger MYE tid på å komme inn i søvnrutiner. Det har vi fått erfare, og vi vet hvor hardt vi har måtte stå på. Man er ikke alene om å ha det sånn – Men jeg skjønner SÅ godt hvorfor det ikke blir snakket om høyt når man blir dømt nord og ned av mammapolitiet som alltid har perfekte barn som aaaldri har måtte gjøre noe for at leggingen skal gå knirkefritt, og som mener at problemer med legging er synonymt med late og giddalause foreldre.


20:30 – 23:00

Leo sover og jeg går i gang med kveldsmat til Fredrik og meg, samt jobb. Poster det andre blogginnlegget for dagen, og sitter gjerne noen timer med skriving på nye blogginnlegg. Svare på kommentarer, meldinger, og mail.  Det hender også at jeg går en tur på butikken som ligger et par minutter unna, hvis det er noe jeg har glemt. Gjør også det som gjenstår her hjemme, og prøver iherdig å klemme inn litt tid til stakkars kjæresten min som også fortjener oppmerksomhet i løpet av dagen. I dette tidsrommet pleier Fredrik ofte å spille, eller å se fotball. Vi spiser kveldsmat sammen ute i stuen!

23:00 – 01:00

Jeg går i dusjen, og hvis det enda er noe som ikke har blitt gjort – Gjør jeg det nå. Det kan være jobb eller husarbeid. Planlegging eller bestilling av.. Et eller annet. Haha!  I tolv tiden går vi og legger oss, og det er stille i hele huset. Dagen er over, og vi avslutter den med serier og snakk! Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger i løpet av dagen vi har samtaler som bare gjør at jeg tenker at vi skulle ha satt opp kameraer her hjemme. Tidenes underholdning!


Innen klokken ett ligger i hvert fall Fredrik og snorker. Noen netter får jeg ikke sove på grunn av bekkenet eller andre plager, og innimellom sitter jeg oppe for å gjøre unna mer jobb!

Alle dager blir selvfølgelig ikke like – Og noen dager kan se veldig annerledes ut enn dette – Det kommer helt an på. Men stort sett er hverdagen slik som dette, og vet dere hva? Jeg elsker hverdagen ♥

22 kommentarer
    1. For en herlig hverdag synes eg <3 Dere er en fantastisk,liten og søt familie. 🙂 Ønsker deg/dere en fin kveld. 🙂

    2. helt fantastisk mor du er!
      Og samboer for den saks skyld!
      Fortsett den jordnære bloggingen! Norge har behov for det

    3. Du er så utrolig flink <3
      Dette var et fint blogginnlegg!
      Er selv en del år yngre enn deg, men herregud for en flott jobb du gjør:)
      Leo er nydelig:)
      Vil gjerne se noen videoer av dere eller noen vlogs. Det hadde vært morsomt.
      Jeg beundrer deg, Jessica. Stå på. Jeg heier på deg!

    4. Så morsomt innlegg 😀 ønsker veldig gjerne å lese litt mer matoppskrifter, og generelt mer om hva du lager til mat. Virker som du lager mye godt <3

    5. Åå, så fint innlegg! Kjenner meg såå godt igjen med leggingen.. Det er så forskjellig fra barn til barn og det er ikke annet en FORFERDELIG IRRITERENDE når andre kommer med kommentarer som ” min sønn sov fra syv til syv fra han var 4mnd”, “legger ikke sønnen deres seg tidligere” og ikke minst “vår sønn sov på eget rom fra han var 3mnd og sov hele natten gjennom. Da har du kanskje holdt på med leggingen i flere timer og barnet gir ikke antydning til å ville sove og en selv blir jo trøtt tilslutt.. Da er det lett for å gi litt etter..

    6. Supert blogginnlegg, det vises at du har jobbet godt med dette! 🙂
      Tenkte bare å gjøre deg oppmerksom på at Rannveig Heitmann har kopiert deg, synes det er synd når du legger såpass i det som du gjør ;-(
      Du er superflink uansett, må jo være en grunn til at andre bloggere stadig velger å kopiere deg 🙂 ha en fin dag og god helg!

    7. Våkner klokken 8 hver dag? Må si dere er heldige.. Her er det opp mellom 6 og halv 7 halv dag.. Er ikke alle som er så heldige å begynner så sent på jobb som Fredrik, så nyt det mens dere kan 🙂 Skjønner at det kan være vanskelig med leggingen, vertfall når Leo våkner så seint, men har dere prøvd/vurdert å vekke han en times tid tidligere slik at han blir trøtt fortere på kvelden (har ikke så mye å si om dere prøvde for et halvt år siden, tenker liksom nå nylig)? Jeg vil jo tro (bare spekulasjon her, for all del ikke noe mammapoliti) at om det blir gjort mange nok ganger vil han automatisk snu døgrytmen litt 🙂 Om det er viktig fore dere at han legger seg tidligere går det jo an å prøve, men da må han jo ikke sove noe/mye på dagen 🙂

    8. 🙂 alle barn er forskjellige, så mammapolitiet kan ta seg en bolle! Men dere kommer sikkert til å merke at han blir mer sliten nå da han har startet i BHG, han sover kanskje mindre på dagtid og har en mer “masete” hverdag med masse inntrykk. Tipper det vil gjøre han klar for legging litt tidligere. (Og nei, dette er ikke kritikk, bare noe vi selv erfarte).
      Lykke til videre med BHG innkjøring og ikke minst bebisen i magen 🙂

    9. åå så fint innlegg 🙂 sønnen min er lik leo, han elsker og sove 🙂 sov alltid lenge som baby til 9-11 tiden, mellom 1-2 år sov han fra 7-9 og etter han begynte i bhg og bare kan sove i helger og ferier,sover han stort sett lenge lørdag alt fra 9-12 🙂

    10. Datteren min ville heller ikke sove om kvelden og vi fant ut at hun rett og slett er et B menneske og det er hun fremdeles – 17 år etter 😃 Hun har alltid fungert kjempebra både sosialt og faglig så ingen fare å tilpasse leggetid etter rytmen til barnet. Lillesøsteren var A menneske med behov for å legge seg tidlig og det gjør hun fremdeles – funker som bare det ! Lytt til det som er riktig for dere.

    11. Mener ikke noe frekt med dette, men har lagt merke til at du ofte skriver at du er sliten og tom for energi. Hvorfor legger du deg ikke før 01.00 om natten, og senere enn det også som du skriver. Ville lagt meg før hadde jeg vært deg. Morsomt innlegg, ikke så ulik her:-)

    12. Anonym: Hei!

      Tolket det definitivt ikke frekt! Er helt enig med deg, jeg må begynne å legge meg tidligere fremover nå. Har jo, som dere vet, hatt mye energi hele svangerskapet utenom nå de siste ukene, så det er mye mulig kroppen sier ifra at den må ha mer søvn og at jeg må roe litt ned nå fremover 🙂

      Klem!

    13. Hei!
      Du er superflink, gleder meg til å følge deg videre. Lurer på en ting. Når dere legger Leo, hvordan gjør dere det? Bærer dere rundt på han til han sovner, eller legger dere han direkte i sengen og er der med han til han sovner?
      Lurer fordi jeg har en stesønn, og pappaen må bære rundt på han til han sovner og deretter legge han forsiktig nedi sengen og satse på at han ikke våkner. Har du noen tips til hvordan vi kunne gjort det bedre?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg