DET VAR JO IKKE SLIK DET SKULLE BLI

God kveld, alle lesere!

I dag har jeg snakket litt med helsesøster. Noah har nå begynt å hyle mer på dagtid i tillegg til kvelden, og er generelt mer urolig om natten også. Når jeg var på helsestasjonen med ham tidligere denne uken fikk helsesøsteren vår en kiropraktor til å se på ham, og han viser ingen tegn til låsninger o.l. Han har bare utviklet en favorittside (høyre), og det er egentlig det. Men uansett. Og siden det i tillegg ikke har bedret seg siden jeg var der på mandag, snarere tvert i mot, så mente hun at det tydet på kolikk.

Å høre at hun mente det tydet på det gjorde det egentlig litt verre. Vi går jo fortsatt med et håp om at det kan gi seg, men har han kolikk må vi jo faktisk bare forholde oss til det. Det var jo bare ikke slik det skulle bli. Vi skulle jo dra på kafeturer med venninner, gå masse trilleturer, og dra på besøk. Jeg vegrer meg for å gå på butikken når han gråter så utrøstelig, og nå de siste dagene vil jeg ikke ta han i vognen en gang i frykt for at han skal begynne når vi går tur.

Den siste tiden har bare vært så langt fra det jeg så for meg på forhånd – men ting blir ikke alltid som man tror og det kan man like gjerne erfare og lære seg først som sist.

Jeg hadde aldri planer i forkant om at jeg skulle utdype så mye om dette som det jeg har gjort, men hele situasjonen er helt ærlig ganske altoppslukende. Kanskje er det greit at det finnes blogger som er ærlig om hvordan dette er også, for de vet jeg selv at det ikke er mange av. For alle er ikke den første tiden med nyfødt baby som en drøm med kafeturer, shopping på kjøpesenteret, og en baby som stort sett bare sover. Som en leser kommenterte nylig, kolikk er jo faktisk ganske vanlig. 20 % av alle spedbarn rammes. Men skulle jeg trodd sosiale medier hvor “alle” har babyer som sover i evigheter og aldri lager noe støy, så hadde jeg aldri gjettet at det faktisk var så mange.

Vakringen vår som vi elsker så utrolig høyt ♥

Nå har jeg i hvert fall, etter en sterk anbefaling fra helsesøster, kuttet ut all melk og alle melkeprodukter fra kosten min. Jeg startet i dag så fort jeg fikk rådet, og alle tips og råd jeg har fått fra dere lesere skal også prøves ut. Vi har jo tross alt ingen verdens ting å tape!

Stor klem ♥

71 kommentarer
    1. Hei! Har han blitt sjekket om har har stramt tungebåmd under tungen? Det kan føre til mye gråt og urolighet og desverre er det ikke veldig forkusert på hos helsesøster.

    2. Unn deg selv en pause fra bloggen! Å ha baby er dritslitsomt selv uten kolikk, og du kan med god samvittighet gi deg selv mer tid til å hente deg inn. Jeg har en gutt på nesten 1 år nå, og han har aldri grint noe særlig. Likevel husker jeg den tiden som så slitsom at jeg sjelden fikk åpnet dataen en gang. Hadde riktignok en brystbetennelse fra helvete, og hele dagen bestod i amming, pumping (få ut knutene), varm dusj for å myke opp knutene og så på an igjen med ammingen 😛
      Det jeg ville si var egentlig at jeg har stor forståelse for situasjonen og du trenger ikke føle at du må oppdatere leserne hele tiden. Vi er her når du orker igjen. Selv om det selvfølgelig er trivelig å følge med på hvordan dere har det – men jeg kunne ønske det gikk bedre for dere 🙂 Hold ut, det blir bedre!

    3. Anbefaler virkelig å sjekke tungebåndet. Det kan føre til kolikk, økt forekomst av brystbetennelse hos mor, sårhet hos mor, babyen er urolig ved brystet, reflux, klikkelyder under amming, vanskeligheter for å ta smokk for å nevne noe. Det finnes en gruppe på Facebook som heter norsk støttegruppe for stramt tunge/leppebånd. Der kan du legge ut en video eller bilder av tungen til baby så de flinke damene som har spesialisert seg på det kan fortelle hva de ser. Det offentlige helsevesen har per dags dato altfor liten kunnskap på dette området og kan som regel bare om en type stramt tungebånd. Det finnes mange forskjellige.
      Ellers anbefaler jeg også minifom/semper dråper 🙂 lykke til! Frustrerende og leit med en baby som gråter så masse 🙁

    4. Hei. Har to barn der begge har hatt kolikk. Hos oss hjalp det å bære i sjal når det sto på som værst. Bare et tips fra meg.

    5. Føler virkelig med dere, har vært der selv! Han er jo helt utrolig nydelig, da! Bare hold fast ved tanken om at det en dag vil gå over <3 selv om det til tider er vanskelig ..

    6. Elastisk bæresjal! Mange billige på Finn.
      Og husk, selv om helsesøster sier det er kolikk, så trenger dere ikke miste helt håpet om at det gir seg. Ingen barn er like – hold ut, det går over før eller senere. Dropp bloggen med en gang den er en belastning. God klem

    7. Datteren vår på to uker ligger og presser som bare det.. jeg skulle møte venninna mi på butikken slik at hun ikke måtte gå hele veien til oss alene, bruke over tre timer på å få Sara til å sovne… i redsel for at hun skulle ligge å presse hele veien turte jeg ikke å legge henne i vogna selv. Men så fort vi kom oss ut og begynte å trille så sovna henne! Og hvis sønnen deres har kolikk kan det faktisk hjelpe med kjøreturer, trilleturer og frisk luft! Sara gråt nesten hele tiden når vi var på kjøpesenteret første gangen.. grunnen var fordi jeg ikke fikk ammet ordentlig siden jeg var urolig fordi det var første gangen pluss at jeg fikk smålig sosial angst der jeg gikk.. hun stoppet og grine når jeg plukket henne opp og gikk med henne på armen. Men prøv og ta han med ut på en trilletur, ikke langt men bare en liten strekke så ser du om det hjelper eller ikke! Masse lykke til, håper alt ordner seg:’)

    8. Jeg føler så med deg! Vi hadde kolikk på vår datter, og oppsøkte kiropraktor Torp i Porsgrunn! Han er kjent for å kurere barn med kolikk! Det var tre behandlinger, og vi hadde en helt ny datter!:-) Sender deg en stor klem!

    9. Ikke gi opp selv om helsesøster mener det er kolikk, ?
      vi fikk samme beskjed, men måtte finne ut selv at det var melkeproteinallergi PG stramt tungebånd. Vet ikke om du ammer, men nutramigen er mme uten melkeprotein, laktose og gluten👍🏼 Den er svin dyr, ‘men var gullverdt fot oss! Vi var fattige studenter og spiste knekkebrød i 3 uker for å ha råd til den, nå får vi den heldigvis gratis (blåresept)!
      Masse lykke til, husk å ta deg pauser fra bloggen når du trenger det! Som du skriver, en gråtende baby krever ekstremt mye tid og energi

    10. Føler så med deg.. Håper du har noen som kan avlaste deg litt. Hold ut, det er “bare” for en periode, det blir bedre. klem

    11. Håper dere finner ut av årsaken til kolikken, sånn at lillegutt blir bedre<3 Føler med dere! Min yngste gutt skrek mye på kvelden de 6 første ukene, men det kan nok på ingen måte sammenliknes med kolikk. Håper situasjonen bedrer seg snart <3

    12. Vår gutt hadde kolikk frem til han var 4 måneder, det er forferdelig slitsomt og jeg synes det er bra du skriver ærlig om det. Jeg trodde jo også det bare var kos og trilleturer med baby.. Så langt i fra virkeligheten ble det!
      Men det som letta litt på gråtingen her var at jeg kuttet ut absolutt alt av melkeprodukter inkludert ting som inneholder melkeprotein. Jeg byttet da ut mange av produktene med soya etterhvert, og da tok gråtingen seg betraktelig opp igjen uten at jeg skjønte sammenhengen. Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel hvor det sto at de fleste babyer som reagerer på melkeprotein reagerer også på soya! Kuttet da ut alt av soyaprodukter også, og babyen ble bedre bare i løpet av et døgn etterpå. Her var det minimale mengder med melk/soya som skulle til i min kost før jeg vi hadde dobbelt så mye gråting dagen etterpå..
      Ellers så hjalp det litt å bære i ergobaby/sjal, så det anbefaler jeg! 🙂
      Da får babyen all den nærheten han trenger, og du får slappe av/gjøre noe annet.
      Det som hadde best effekt var å bruke støvsugeren samtidig som han var i ergobabyen, eller gå ute hvor det er trafikkstøy og lignende. Når gråtingen var på det mest ekstreme gikk jeg ut å vasket bilen med høytrykkspyler med han i ergobabyen, da sovna han innen 5 minutter 😉
      Vogn var helt uaktuelt her, så den sto nesten urørt helt til han ble 6-7 måneder gammel. Noen kolikkbarn roer seg med vuggingen og lydene i vognen når man er ute å går, andre igjen takler det ikke. Så om det ikke går, finn andre løsninger 🙂
      Nå er min gutt 8 måneder, smørblid dagen lang og elsker vognen! Så selv om det er mager trøst nå, så går det over. Hold ut! 🙂

    13. Hei. Vil anbefale deg å gå til fotsoneterapaut med gutten din
      Dattera mi hadde kolikk.
      Ho var til 3 behandlinger
      Så var kolikken vekk

    14. Stakkars lille deg, har du ingen utenom Fredrik som kan avlaste deg litt? Eller avlaste dere begge litt?
      Jeg synes du fremstår som utrolig flink og omsorgsfull – det er lov til å være sliten og klage.

    15. Sjekk ut instagramkontoen: livefinnøykvamme. Hun skriver ærlig om hvordan det har vært å ha en baby som gråter ustanselig. Håper det kan være nyttig lesing for deg!
      Lykke til, håper det blir bedre!

    16. Min datter hadde kolikk, hun skreik i 7-8 timer på kvelden og natta, det var veldig slitsomt. Fikk råd hos en terapeut om å kjøpe mandelolje og massere med. Massere fra navlen og ut over magen i sirkler, med solen. Etter ei uke med massasje, tro det eller ei, men en morgen våknet jeg (pleide å legge meg tidlig for å få et par timer søvn) med at noe var rart. Så på klokken, hoppet ut av senga og bort til babysengen, der sov jenta så fredelig, hun hadde sovet i nesten 12 timer. Den uka vi masserte kom det mye luft, en god del gråting, men det var vi forberedt på. Er verdt å prøve.

    17. Kjære kjære Jessica og Fredrik. Dette er beintøft å stå i,spesielt når barna er tette. Mitt råd er,la Noah få overnatte hos besteforeldrene eller andre du har tiltro til,så dere får litt sammenhengende søvn innimellom. Og mange kolikkbarn er faktisk rolig og sover når de er hos andre. Barnet merker sinnsstemningen deres.
      Vet det er langt fra lett å overlate lille sin til andre,men gjør det før det er kollaps i hjemmet.
      Da jeg hadde kolikkbarn ønsket jeg at det kunne vært et offenlig avlastningstilbud til foreldre med kolikkbarn.
      Dere er flinke,og det er lov å kaste inn håndkle under slike omstendigheter,det gjør mødre på 30-40 år også.

    18. Trude: Hei Trude.

      Vi har familien til Fredrik her og tanta mi som mer enn gjerne avlaster. Men jeg fullammer Noah, og til tider spiser han veldig ofte, – så vi tør ikke sende han bort. Jeg er så glad som endelig har fått til ammingen og vil for all del ikke risikere å måtte begynne med flaske og alt styret rundt det, spesielt ikke når vi trives så godt med ammingen.

      Tusen takk for fine ord, jeg setter veldig stor pris på det i denne tiden <3

    19. Kjenner meg sånn igjen. Hadde baby som gråt dag og natt i 7 mnd. Det var utrolig slitsomt og veldig trist fordi noe en hadde gledet seg til, ble så vanskelig. Vi brukte slyngevugge, hvit lyd app, kjørte bil på natten, sovna i bilen, og var hos Bent Brask i Fredrikstad. Hadde vi visst om han før hadde vi dratt til han med en gang! Vi fikk tips når baby var 6 mnd, var der flere ganger, og når baby var 7 mnd begynte ting å bli bedre. Anbefales!! Kuttet alt med melkeprotein og soya også

    20. Min sønn har melkeproteinallegi, men han fikk melkefri morsmelkerstatning. Når du ammer så må du få i deg kalsium osv, så anbefaler deg å spørre legen om tilskudd du selv må ta for å ikke få mangler. Jeg raste ned i vekt på melkefritt.
      Vil også tipse deg om gruppen på Facebook som heter barn med melkeallergi. Der er det mye gode tips og man kan spørre om det man lurer på. Husk det er melk i enkelte tannkremer og kremer osv. Så man må sjekke alt:( hvis ikke melkefritt hjelper, så kan det være en ide å sjekke han for refluks.
      Mange som kommer med råd til deg, og sikkert ikke lett når alle anbefaler forskjellig:)

    21. Det er så fint å se noen som faktisk deler dette med at det ikke er en dans på roser å få en baby. I mange blogger fremstår det som bare fryd og gammen, men det er jo ikke det. Det er masse slit, våkennetter og tårer. Det at du skriver om dette er mye viktigere for andre i din situasjon enn du aner. Jeg har en baby på 6 måneder nå, og vi hadde en utrolig tung start på livet som foreldre. Hun skrek og skrek i 3 måneder, men det var ikke kolikk. Plutselig etter ca 3 måneder var alt mye bedre. Det er forferdelig å stå i det der og da, og at på til høre at “det gir seg snart, bare hold ut”. For det føles ikke sånn i det hele tatt, men utrolig nok går det faktisk fort over, selv om det ikke føles sånn. Jeg vil takke deg på vegne av min familie og helt sikkert for andres familier, for at du skriver åpent om dette. For man får følelsen av at “det er bare babyen min”, når så få skriver om slikt.
      Stå på kjære deg! Du har en fantastisk familie, du er en god mor, og du kunne ikke gjort det bedre. En klapp på skulderen til deg!

    22. Enig med 17.11.2016 kl.20:38, massasje kan hjelpe mye. I tillegg svelget mine mye luft når jeg ammet, så å bruke laaaang tid på rapingen hjalp også (15-20 minutter). Gjorde jeg det hele dagen, sov de gjerne rolig og lenge, hvis vi ikke jobbet lenge nok med rapingen eller hoppet over massasje, var det ofte urolig baby og mye gråt.
      Det kan også være verdt å lese denne artikkelen om du ammer ofte (ofte kan være helt normalt for deg og Noah, men det kan også være du har overproduksjon av melk):
      https://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon
      Mine begynte å spise sjeldnere og ble mer fornøyde og rolige da jeg fulgte rådene i artikkelen.
      Uansett hva det er, så blir det bedre etter hvert. Men det betyr jo ikke at det ikke er slitsomt mens det står på!
      Sender en trøsteklem 🙂

    23. Huff, håper det blir bedre snart <3
      Da jeg var liten så lå jeg kun på en side, å legene sjekket alt å mamma og pappa prøvde også alt for at jeg skulle ligge på andre siden også men ingenting hjalp.
      Men mamma fant til slutt ut hvorfor jeg kun lå på den ene siden, det viste seg at øret var så tett av ørevoks at det gjorde vondt å ligge på den siden, legene hadde til og med sjekket ørene mine uten å se noe, da mamma oppdaget dette tok hun en hårnål og tok ut ørevoksen ( som var like stor som en vinkork) å når den var borte ble jeg en helt annen baby å jeg lå på begge sider. Sier ikke at det trenger å være det med Noah men bare ett lite tips 🙂
      Jeg har 5 uker igjen til termin, å håper ikke vi får kolikk, men skal prøve å ikke gi meg noen forhåpninger under veis, skal prøve så godt jeg kan å ta alt som det kommer så jeg ikke blir skuffet eller detter helt ned, er jo første barnet så alt kommer til å bli så nytt å forandret 🙂
      Masse lykke til, å ta deg litt fri fra bloggingen <3 Det unner jeg deg, å nyt heller tiden med familien <3

    24. Her kuttet vi ut melk, fikk og startet med massasje, samt homøopati. Det hjalp oss. Håper dere finner noe som kan hjelpe.
      Som flere har skrevet, ta vare på dere selv. Bloggen kan fint vente, for vi er her fortsatt om du tar noen dager fri.
      Stor klem, og håper Noah snart blir bedre.

    25. Silje:
      Man kan da fint få i seg kalsium selvom man kutter melkeprodukter. Ingen mennesker har et næringsmessig behov for kumelkprodukter i kosten. Man kan få kalsium fra masse andre matvarer feks fra frø. Du bør ikke komme med slik feilinformasjon. Amming er ekstra viktig for de med melkeproteinallergi da morsmelken styrker immunforsvaret:)

    26. Jeg skjønner at du må være med babyen din siden du fullammer, men få noen til å være med deg om du kan. Noen som kan bære ham mellom ammingene sånn at du får tatt deg en varm dusj, lagt deg ned litt.
      Det har ingen hensikt at du totalt sliter deg ut.
      Og jeg tror ikke du skal forsøke absolutt alle råd du får her, for du må jo totalforvirret av alle rådene. Erfaringsmessig går kolikk over, selv om det er jævlig mens det står på.

    27. Pleide å søke opp forskjellige instrument lyder på YouTube. Eller bil støy, det ble nå i hvertfall bebisen rolig av, hjalp!

    28. Sender deg gode tanker! Hadde det likt med nr 1! Gråt hele døgnet, det eneste som hjalp var konstant byssing og hvit lyd (støvsuger) når han skulle sove! Husker det var ekstremt altoppslukende. Startet opp med melkeproteinfri melkeetstatning som bedret situasjonen mye men var fortsatt en del urolig. Var helt avhengig av en time eller to med avlastning for å ikke bli totalt utslitt. Nr 2 har vært litt urolig på ettermiddagen, men hadde god effekt av semper dråper og kiropraktorbehandling for små låsninger. Lykke til og hold ut snart er alt glemt (liten trøst, men sant!)

    29. En tidligere kollega av meg fortoalte når sønnen hennes hadde kolikk og var utrøstelig, så fikk hun anbefalt å invistere i en vippestol med vibrasjon, og det ble som en helt annen verden 🙂

    30. Hei! Jeg har aldri noen gang lagt igjen en mld på en blogg, men måtte bare nå. Vil takke deg for at du skriver ærlig om babylivet. Er over dobbelt så gammel som deg og fikk alvorlig fødselsdepresjon. Hadde knapt nok hørt om det. Alle rundt meg mente jeg måtte være verdens lykkeligste siden jeg endelig var blitt mor. Jeg vet din situasjon ikke er lik, men det er forfriskende at noen tør være ærlige om at det kan være ulike ting som kan gjøre småbarnstilværelsen tøff. Tusen takk! Ønsker den lille familien din og ikke minst deg alt godt!

    31. Hei! 🙂
      Min sønn hadde kolikk de 3 første månedene. Vi brukte flytende minifom, noe som jeg synes hjalp mye. Pluss at jeg støvsugde huset ofte pga. at lyden fra støvsugeren virket beroligende for min sønn

    32. Mamma til 3: Tusen takk for tips! Og for at du linket til artikkelen!

      Ja, vi må jo bare trøste oss med at det ikke er for evig. Er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, men vi må bare se fremover og ta en dag av gangen.

      Setter virkelig pris på at du og alle andre her tar dere tid til å legge igjen tips og råd, bare det at dere tar dere tid til å skrive kommentarer. Setter så stor pris på det!

    33. Katrine: Hei Katrine! Hvor lang tid tok det før dere merket bedring? Vi håper at melkefritt kosthold hos meg vil hjelpe på nå. Holder meg unna sukker og koffein også for å gjøre det jeg kan.

      Tusen takk <3 Jeg har virkelig ikke mulighet til å prioritere bloggen i like stor grad nå, derfor er det så koselig å høre fra dere lesere som er her uansett. Jeg skal likevel gjøre det jeg kan for å oppdatere når jeg har mulighet.

      Stor klem

    34. Trist å høre at dere har det sånn :/
      Vet hvor tøft det er !
      Første jeg tenkte når jeg leste var å prøve å kutte ut alt som inneholder melk i tilfelle han har melkeallergi. Men samtidig så tenker jeg refluks. Be om å få sjekket for refluks 🙂
      Jeg har to barn , der begge har hatt symptomer som ligner på kolikk. Men det har vist seg å være melkeproteinallergi og refluks 🙂

    35. Her i huset hadde vi to med kolikk, de fikk det gradvis og ved ca 1-mnd-alder var det full guffe. Det ble 100 % melk og soyafri diett på meg og det gjorde underverker hos oss. Men jeg måtte sjekke alt jeg spiste for å være sikker på å unngå disse ingrediensene. Det kan også være andre ting en spiser mens en ammer som kan gi vond mage for babyen…en av mine tålte ikke at jeg spiste eller drakk brus, sjokolade, applesin juice. Noen sier også at kål og enkelte andre ting kan være et problem. Prøvd deg frem, noter deg hva du spiser og se om du ser noen sammenheng mellom hva du spiser og kolikk. Vær forberedt på å gå ned i vekt, det blir ikke verdens mest spennende diett på deg, men det er absolutt verdt å prøve.

    36. Hei! For vår datter med kolikk var det bæring og hvit støy som gjaldt. Oppdaget ved en tilfeldighet etter 4-5 timer med kontinuerlig byssing og gråting, var helt utkjørt og satt på oppvaskmaskinen og dumpet ned i sofaen. Jaggu roet hun seg! Så begynte vi å teste litt med kjøkkenvifta og hun roet seg når den stod på. Så fant vi apper som hadde dette, halleluja! Søk på “baby white noise” på appstore/Google play, finnes mange forskjellige. Lillemor roet seg ikke til alle lydene, men fant en som funket (hårføner tror jeg det var, haha). Den var veldig kjekk å ha, særlig hvis man var på butikken eller noe så hadde man et hemmelig våpen 😉 En liten brannslukker i det minste, som også gjorde meg litt roligere og. Må såklart passe på å ikke ha på for høyt, for nære øret osv osv.
      Det er skikkelig kjipt med kolikk. Men det blir bedre! Hold ut!

    37. Å ha baby kan være utrolig slitsomt, ikke uten grunn vi stoppet på to. Burde være mye mer ærlighet blandt alle mødre, er ingen konkurranse om å ha det enklest. Å være mamma er ikke enkelt. Så bra du er ærlig 🙂 nabojenta her har kolikk, og det er så vondt å høre på henne gråte mange timer hver dag. Stakkars små. Håper det snart gir seg for dere 🙂

    38. Åh, jeg vet akkurat åssen du har det! Det er så utrolig vanskelig og ha en baby som er utrøstelig 🙁 her hadde mini kolikk frem til han var 2 mnd ca, så jeg var vel heldig siden det ikke varte så “lenge”? Hehe.
      Her hjalp dessverre ingenting, med hva jeg sluttet og spise osv :/ eneste som hjalp var og gå å bære på han eller ha han i bæresele inntil meg med minst mulig klær på :p men det blir utrolig fort glemt når det går over heldigvis 😀 her sitter jeg med en gutt på 5 mnd som smiler og ler hele dagen 🙂
      Ønsker deg masse masse lykke til, og husk: det blir bedre! <3

    39. Ingrid.
      Det med kalsium har jeg blitt fortalt av både helsesøster og 3 barneleger når jeg selv levde melkefritt og ammet så feilinformasjon er det ikke. Det er viktig å se på kostholdet sitt å se om man får i seg nok. Og da kan det være lurt å ha pratet med en lege ang det.

    40. Prøv med MME(apotek-varen som er uten laktose) et par dager å se om det kan hjelpe. Kan være at du spiser noe han ikke tåler. Sjekk om han har hvit tunge/trøske. Det er som mange andre også sier: VIKTIG å sjekke tungebåndet, for det kan gi masse problemer. Å ikke hør på helsesøster, du har noe som heter MORSINSTINKT å det skal du ALLTID høre på! Gjør det DU syns er rett. Når barnet ditt går fra å være rolig hele tiden til å plutslig bli sånn, det er ikke normalt!

    41. Har selv en sønn som hadde en favorittside, manuellterapeut gjorde underverker etter bare noen få behandlinger. Helsesøster henviser, men du kan også bare ringe selv. Det er verdt et forsøk! 😊

    42. Hold ut å forsett ned det du gjær 😘 anbefaler veldig bæresjal!!!! Intenst når det står på, men om nokre måneder er det heldigvis på vei til p bli bedre!

    43. Veldig fint med alle tipsene her:) Men pass på så dere ikke blir forvirret av alt sammen:)
      En annen ting, du har skrevet mye om at dere ikke har så mye barnepass til Leo. For det er dere som har satt de til verden. (Min sønn er 17 mnd, og har aldri vært på overnatting selv) Men det jeg vil frem til er, at selv om dere er unge er det ikke feil å bli avlastet av og til… Ikke tenk på hva andre tenker! Dere er 2 oppegående foreldre!!! Og de fleste trenger avlastning innimellom, hvertfall i deres situasjon nå. Trenger ikke å være snakk om overnatting
      Men bare det å få hjelp m husarbeid, at du kan ta deg en lang dusj. Ja du skjønner hva jeg mener. Jeg håper ikke dere er redde for å få litt ekstra hjelp, for at dere er unge! 16 eller 30? Spiller virkelig ingen rolle kjære deg.
      Masse lykke til♡ Stå på!! Dere er så utrolig flinke.

    44. Hei! Vet du får utallige velmenende råd, men vil skrive en liten kommentar likevel. Jeg fikk også to tette gutter. Begge med kolikk og magevondt, så vet så alt for godt hvordan det kan føles. På det verste gråt lillebror 10 timer om dagen, og sov ikke mer enn 10 min om gangen, da han sovnet av utmattelse. Men selv om det er såkalt kolikk, altså masse magevondt og umodne tarmer, kan det være ting som forsterker dette, som helsesøstre og andre ikke alltid snakker så mye om, fordi det “bare er kolikk”. Mange små får kolikksmerter pga stille reflux når lukkemuskelen til msgesekken ier umoden og litt slapp. Mange av disse blblir verre av melkeprodukter, så det er nok fornuftig å kutte dette fra kosten. Det jeg ville nevne, er at det finnes flytende Gaviscon reseptfritt på apoteket. Jeg har blitt rådet av lege til alle mine tre barn å gi 5 ml med dette en halvtime etter måltid. Dette skal hjelpe for at ikke maten/syren renner opp i spiserøret og gjør vondt. Du kan jo evt høre med legen din. Det kan ha umiddelbar effekt. Send meg gjerne en mail om du vil.

    45. Husk at det finnes veganske (altså melkefrie) melkeerstatninger, fra merkene Alpro og Oatly. De har melk, fløte, osv. Og Berit Nordstrand-merket har melkefritt smør

    46. Kjære lille familie! Hold ut og vær trygge på at det dere gjør er riktig selv om lille Noah gråter. Fortsett å være tålmodige og å bysse og bære mens han skriker selv om det er en tålmodighetsprøve…og også vanskelig å ikke kunne gjøre noe. Bytt på å få dere pauser og søvn og roligere stunder med den eldste. Og nyt hvert stille minutt 🙂 Jeg håper melkefritt (som jeg nevnte over her) gir dere noe roligere dager, for det er kjempetøft mens det står på. Og husk alltid at enhver prøvelse dere kommer dere igjennom som par styrker forholdet. En lærer hverandre å kjenne når det er vanskelige tider. Når dere er som trøttest, ta dere en titt i speilet sammen og prøv å se humoren i det 🙂 Jeg vet du hadde sett for deg spebarnstiden annerledes, men noen ganger bringer livet overraskelser. Og vet du, det at dere har evnen til å ta det på strak arm og dytte egne behov tilside er utrolig modent av dere. Jeg tar av meg hatten for dere to! Dere gjør en fantastisk jobb!!!

    47. Hei igjen
      Jeg tipset litt lengre opp her om massasje med mandelolje.
      Ser i en annen kommentar at han til tider spiser ofte. Kolikkbarn søker til puppen, de har ofte et stort sugebehov, og det kan faktisk gjøre galt værre. De overspiser, får mer vondt i magen og gråter enda mer. Det sa min helsesøster da det sto på som verst. Hun anbefalte smokk, noe jenta heldigvis tok. Å sutte på smokken samtidig som du bysser eller aller helst masserer får luft ut, det var rene “kanonader” innimellom. Synes synd på dere, er liten trøst at det går over, for mens man står i det er det grusomt.

    48. Anonym: Åh, Okei! Tusen takk for at du skrev dette. Da skal jeg forsøke med smokk, hadde aldri tenkt slik på det, men når du sier det ser jeg jo at det er logisk.

      Masserer mye fra før av og det skal vi fortsette med. Kjøper man mandelolje på apotek/helsekost?

      Det er grusomt mens man står i det, ja. Man føler seg helt hjelpeløs 🙁

      Klem

    49. Min datter hadde også kolikk.. Det var noen slitsomme måneder på oss. MEN etter 3 mnd så gikk det plutselig vekk og det ble en ny hverdag! Mens hun hadde kolikk drakk jeg ammete, og fennikkel te som skal hjelpe babyen visstnok:) Måtte også kutte ut melk. Jeg erstattet melk med soya/havre/rismelk de selger på butikkene 🙂 Det vil gå over, man må bare holde ut når det er som verst:)

    50. Hei.
      Hvilket kamera bruker du for å ta bildene dine med?
      Hvilke innstillinger bruker du når du tar bilder inne?
      Håper på svar 🙂

    51. Spør legen når du er der hva du skal supplere egen kost med når du lever melkefritt. Bla pass på å spis hvit fisk og andre kilder til jod. Det er ikke så mange som vet hvor viktig jod er.

    52. Huff, føler virkelig med deg. Førstemann hadde kolikk, og nå venter vi andremann. Er heldigvis forberedt dersom det skulle skje, men det er jaggu tøft å stå midt oppi det. Man blir nesten irritert på alle de som har babyer som bare ligger og sover..Det kan liksom ikke sammenlignes. Heldigvis er det midlertidig, og det vil gå over. Da vil dere få mye mer overskudd til å glede dere over hverdagen med den lille. Du skal ha ros for at du er ærlig og sier som det er. Du har en snill baby som har det vondt <3

    53. Hei igjen
      Litt usikker på om apotek selger mandelolje, men helsekostbutikker har i allefall. Den er helt fantastisk.
      Ja her fungerte smokk, for hun var ikke alltid sulten, så om hun gråt en time eller to etter amming så prøvde jeg med smokken først, noe hun ofte roet seg med. Er veldig logisk, når man bare får det forklart, at mer mat kan gi mer vondt i magen og man får en vond sirkel. Flott at du masserer, bare husk å massere med solen, det var viktig, i følge vår terapeut, og hun hadde behandlet noen barn.
      Føler veldig med dere, “lån” Leo til besteforeldrene for ei natt, det vil gi dere mulighet til å sove når den lille sover, og så får Leo være litt enebarn. Bonus for alle parter.

    54. Synes det er så utrolig fint at du tør å si det som det er. Før man får barn selv lever man i troen på at alle barn sover hele dagen og kun er våken for litt mat og stimuli innimellom. Min gråt mye de første ukene pga luftsmerter. Det var så fint å lese om andre som også hadde barn som gråt mye. En liten trøst var det at andre opplever det samme og at man ikke tror det bare er ens eget barn som gråter mye og er noe “feil” med. Vi har hatt effekt av semperdråper, sykling med bena og veldig god effekt av white noise når han har vært utrøstelig og kavet mye.
      Masse lykke til videre, selv om det er veldig tøft nå blir det heldigvis bedre etterhvert!

    55. Hei! Vil bare si at du er helt fantastisk. Jeg leser bloggen din hver eneste dag og blir så imponert. Har en sønn som hadde kolikk light når han var baby, det er tøft, men sikkert tøffere for deg som har en annen tass også som trenger masse oppmerksomhet. Stå på og ta imot den hjelpen du kan få❤ husk at du har mange leseren som syns du er super sterk og sender deg mange gode tanker😊

    56. Både jeg og søsteren min hadde kolikk som babyer, og det viste seg og at jeg hadde laktoseintoleranse, og hadde derfor mye vondt i magen som baby. Et triks som moren min bruke på søsteren min og meg som avogtil virket når klikken sto på som verst var å ta oss med i kald luft. Enten sitte ved åpent vindu en stund eller gå ute. Men alle babyer er jo forskjellige, så du må bare stå på!! Du som virker så omsorgsfull og ansvarlig kommer til å tale dette på en fin måte:)

    57. Mitt første barn hadde veldig kolikk. Den eneste tiden på døgnet det var stille, var når jeg trillet tur på dagen. Kunne ikke stoppe vognen, så gikk til hun våknet. Prøvde div alternative behandlinger. Akupunktur var det som hjalp mest. Ble mye bedre ved 3 mnd alder. Lykke til! Er veldig tøft mens det står på som værst.

    58. Du vet sannsynligvis ikke hvor viktig dette innlegget er for andre som også opplever at babytiden har blitt noe annet enn de hadde forespeilet seg. Jeg hadde selv tvillinger med kolikk, og det ville hjulpet meg så enormt mye å vite at det ikke bare var vi som slet. Det er jo ikke slik at “alle” har babyer som sover hele natta gjennom og som bare er blide. Nettopp da trenger man å vite at man ikke er alene. Så takk for ærligheten! Det er beintøft å ha kolikkbaby! Men hold ut, det går over! Jeg ønsker dere alt godt, og håper dere snart utelukkende kan få nyte de to skjønne guttene deres! Stor sympatiklem fra tvillingmor

    59. Huff, trasig når de små skriker masse 😕 har du prøvd ammete? Det kan du drikke selv før du ammer, babyen kan i tillegg få transprøyte med ammete før måltid.
      Har hørt at det hjalp for flere 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg