FORDELER OG ULEMPER MED Å VÆRE UNG MAMMA

Det er så utrolig morsomt å se at jeg har hatt så mange mennesker innom bloggen min nå i det siste. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ofte kan kjenne på et press når det er veldig mange innom, for jeg vil jo gjerne skrive ting som er interessant for dere å lese. I dag fikk jeg spørsmål av en leser om jeg kunne skrive noe om fordeler og ulemper med å være ung mamma, og det kan jeg selvfølgelig gjøre! Jeg har jeg jo faktisk ikke skrevet noe om dette siden ganske tidlig i 2015, og jeg har jo erfart en god del mer siden den gang.

Fordeler med å være ung mamma…

– Det er ikke så lenge siden du har vært ung selv, og jeg har en teori om at du kanskje lettere kan relatere deg til ulike situasjoner som oppstår når barnet vokser opp. For når du plutselig bikker 40 så skal jeg love deg at enkelte ting begynner å gå litt i glemmeboka! (Kilde: Mamma) 

– Og noe som har litt med sist punkt å gjøre: Jeg kom i kontakt med noen som selv hadde en ung mamma, men som i dag var 19 år og hadde en mamma som var 40. Hun følte at hun var mye mer på “bølgelengde” med moren sin, enn hvordan venninnene hennes følte forholdet til sine mødre var. Mødrene deres hadde fått barn veldig sent og var i 60-årene når de selv var tyve, og det ble på en måte et stort sprik mellom generasjonene som det var vanskelig å ikke legge merke til. Et ordentlig godt forhold til barna sine må være noe av det beste som finnes, og det kan man selvfølgelig (!) få selv om man får barn sent. Men om det blir slik for oss fordi vi fikk barn tidlig, så vil jo det bare være en fordel.

– Veldig ofte når det har vært for eksempel slitsomme våkennetter her hjemme har jeg tatt meg selv i tenke “Herregud, tenk om jeg hadde vært 40 år nå?” – for det er jo ganske kjent at unge mennesker, uavhengig av om de har barn eller ei, generelt kan ha mer energi enn de som er ett eller flere tiår eldre. Det er selvfølgelig individuelt, men da jeg har følt meg helt utmattet etter slitsomme perioder med barna i en alder av 16, 17 og 18 år, så har jeg omsider skjønt at å få barn ganske sent, kanskje ikke er helt tingen for meg. Jeg setter så pris på at jeg har masse energi nå som jeg er ung mamma!

– Når barna blir store, er man fortsatt relativt ung selv! Jeg kommer jo (forhåpentligvis) til å føle meg sprek i evigheter, jeg er 32 når Leo er 16 år, og Noah er 15. For uansett hvor store barna en dag blir – vil det jo ikke forandre det faktum at det er 16 år mellom Leo og meg.

…Og man får i utgangspunktet et langt liv med barna sine!

Ulemper med å være ung mamma…

– Å bli mamma tidlig er i grunn ikke så veldig sosialt akseptert. Jeg tror dessverre at mange av menneskene i dagens samfunn har skapt seg et veldig ensformig bilde av unge mødre og hvordan de er.

– Det er ikke akkurat til å stikke under en stol at når man får barn veldig tidlig, så vil man noen ganger være nødt til å sette utdanningen på pause. Det vil selvfølgelig være enklere å få unnagjort utdannelse uten barn – enn det vil være å gjøre utdannelsen sin ferdig når man har barn.

– En annen ulempe må være at de færreste av de yngste mødrene har kjøpt hus eller leilighet, og noen er jo også så unge at de ikke har muligheten til å ta førerkortet enda heller. Det er jo ikke sånn at man MÅ ha kjøpt bolig og ha førerkortet når man får barn, men noen ting, deriblant sistnevnte, er absolutt med på å gjøre ting betraktelig enklere når man har satt et barn til verden.

– Mange av de som blir ung mor har kanskje ikke fått reist og opplevd så mye som de skulle ønske, og det kan nok oppleves som en ulempe for noen. Man mister jo friheten sin i veldig ung alder.

– Fordommene. Det finnes nok av de som faktisk mener at man kan si om du er en god eller dårlig mamma ut i fra hvor gammel du er. Det er fortsatt mange fordommer mot yngre mødre, og dette kan utspille seg på veldig mange måter. Noen blir latterliggjort og baksnakket, noen får stygge blikk og uhyggelige kommentarer slengt etter seg både i virkeligheten og på sosiale medier, og andre opplever fordommer på andre måter.

Det er negative og positive sider med alle valg man tar her i livet. En gang i blant har jeg kjent på noen av ulempene, men i min situasjon har jeg definitivt merket fordelene aller mest. Det merker jeg når jeg ser på de lykkelige guttene mine. 

 

Ha en fin kveld videre! ♥

10 kommentarer
    1. Så fint skrevet! Og helt sant!
      Mamma har fått barn både som 19-åring og 39-åring, og hun bekrefter også at det er både fordeler og ulemper med alle aldre. Men en god mor kan man være uansett!

    2. det er så kjekt å lese om hvordan du reflekterer rundt det å være ung mor! her fremstiller du ikke allt positivt, men veier begge deler!Og FOR noen herlige barn, og de er heldige som har deg og jeg eg sikker på at du vil være på bølgelengde og fortståelsesfull rundt dem! ønsker deg allt godt, og barna!!:)

    3. Det virker som det kun er sosialt akseptert å få barn mellom 25 og 30 år… Er du for tidlig er du for ung og venter du for lenge må du passe på så ikke du blir gammel… Skal ikke være lett nei!! 😅

    4. Du er utrolig god til å skrive og er godt reflektert! Det ser ut til å stemme, det du har skrevet, for jeg har hørt folk nevne det. Spesielt det med fordommene. Alder burde aldri bli en kvalikasjon for om man blir en god eller dårlig mor. Du må bare så på, Jessica, for jeg vet barna dine har en utrolig god og omsorgsfull mor 🙂

    5. Litt ut av ingenting, men igjen, fy flate så vakker du er på bilder når du smiler med tennene 😀 Ikke at du ikke er vakkers ellers altså, men du får den “million dollar attituden” når du smiler sånn. Kjempefint bilde av dere to <3

    6. Jeg er en “gammel” (35) mor som ser opp til en ung og reflektert mamma som deg. 🙂 Min er et halvt år yngre enn Leo, fikk en heftig start på livet og hadde kolikk LENGE. Det er slitsomt uansett hvor gammel man er, tror jeg, men iallfall jeg hadde mye mer søvnbehov og mye dårligere struktur og rutiner da jeg var 17-18 år enn nå. Også går jo tiden fortere jo eldre man blir, så det er lettere å tenke at vanskeligheter bare kommer til å være en svært kort periode av livet.
      Håper virkelig du og Fredrik kommer over vanskelighetene i livene deres, også.
      Dere virker som to reflekterte, unge mennesker, med masse energi og kjærlighet til de to nydelige guttene deres. Stå på! Stor klem fra fast leser fra den tiden vi begge var gravide samtidig 🙂

    7. Må være mye fint med å være ung mor også tenker jeg. Du er kjempeheldig som har guttene dine, og jeg er sikker på at du gjør en like så god jobb, ja også bedre, som eldre mødre 🙂 Stå på! <3

    8. Helt enig!
      Jeg er 27 og mannen min 30. Vi har barn på 6 år, 2,5 år og yngste på 9 måneder.
      Foreldrene mine er 49 og 52 år gamle, og sier at det er så kjekt og trivelig å passe dem, men de er SÅ glade for at de også kan levere de tilbake.
      Søskenbarnet til mamma er også 49 år, og har barn på 6 og 9 år. Mamma har sagt hun er glad hun selv fikk barn tidlig, for hun hadde mye mer energi da til nattevåk og oppdragelse

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg