hits

SLIK FIKK JEG KROPPEN MIN TILBAKE

Dette er et innlegg som handler om kropp og trening, og ettersom dette har en sterk tendens til f folk til g helt bananas i kommentarfeltet ber jeg dere om la vre i det hele tatt lese innlegget om det ikke er noe du finner interessant. Det er vanskelig treffe alle med alt jeg skriver om og deler. Styr ogs unna dette blogginnlegget om du kjenner at du ikke klarer se bilder av en kropp uten mtte seksualisere den eller skrive stygge ting til meg. Jeg ber dere vennligst scrolle forbi eller klikke dere ut om dere kjenner at dette treffer dere. Dere er herved advart.

I dag er det ett r siden jeg gikk i gang med prve  g ned i vekt etter jeg hadde ftt den yngste snnen min i oktober 2016. Jeg valgte den gang holde det meste utenfor bloggen, jeg skjnte tidlig at skal jeg skrive om kropp p bloggen m jeg trkke ytterst forsiktig. Jeg forstr at jeg n beveger meg ut p et minefelt og at dette er et srt tema for mange - og mitt nske er aldri trkke p noens tr.

Likevel fr jeg (uten overdrive) sprsml stort sett hver dag om jeg kan skrive om kropp. Om jeg kan vise bilder. Om jeg kan vrssnill fortelle hvordan jeg klarte g ned babykiloene. N er ettersprselen blitt s stor at jeg velger dele litt. Jeg har gtt mange runder med meg selv om jeg skal skrive dette blogginnlegget, til tross for alle som har spurt etter et slikt blogginnlegg. Fordi nr jeg har ftt sprsmlet "Hva gjorde du for klare det?" s har jeg lurt litt p hva jeg burde svare. Burde jeg pynte p det, slik at ingen fler jeg "oppfordrer" noen til g ned i vekt? Burde jeg ikke heller si at ingen av dere trenger det, og at alle er fine som de er? Burde jeg ikke heller holde fast ved at alle er bra nok som de er? 

Alle er bra nok som de er, og jeg vil ikke at noen skal fle seg presset til trene ved lese dette blogginnlegget. Men jeg vet ogs at de "Du er bra nok som du er"- kommentarene ikke hjalp det spor p min selvflelse noen mneder etter barna mine hadde kommet til verden, og jeg fortsatt veide 15kg mer enn jeg flte meg komfortabel med. Nr jeg flte meg drlig av se meg selv i speilet. Det er helt rlig fra min side. Jeg har kommet til den alderen hvor hva andre synes om meg ikke betyr like mye for meg lenger, men at jeg selv fler meg bra, sprek og fin kommer nok alltid til ha en viss betydning for meg.

Jeg gikk ned 16 kg fra januar til mai i fjor, nettopp p grunn av trening og strengt kosthold - og har siden det vedlikeholdt vekten min. Jeg forstr at noen kan tenke at det var s lett for meg som er ung, skal ikke nekte for at det kan ha vrt lettere for meg g ned enn mdre i 40-rene, men det var likevel tungt for meg og like fullt mye jobb - for vrig synes jeg faktisk det var enda tyngre da jeg var 16 og gikk ned 15 kg noen mneder etter at jeg hadde ftt den eldste snnen min. 

Jeg kan frst skrive litt om hvorfor jeg valgte g ned nr jeg enda hadde en relativt liten baby ta vare p. Jeg ammet enda Noah som var 3-4 mneder gammel p denne tiden i fjor da jeg begynte for alvor, s noen slanking har aldri vrt tema. slanke seg nr man ammer br man aldri gjre (!) Jeg vil ogs frarde nybakte mdre til bli veldig opphengt i vekt og kropp. Tiden med den lille babyen din fr du aldri tilbake, trene kan du gjre senere om du fler for det.

(Understreker at jeg ikke er en kostholdsekspert og at jeg heller ikke tror det selv; men at jeg har gjort mye research i forbindelse med min egen vektnedgang og at jeg har egen erfaring)

Slik fikk jeg kroppen min tilbake:

- Styrketrening. Masse styrketrening. Jeg trente mye med barna mine, noe jeg for vrig gjr fortsatt. Gy, og samtidig veldig god trening. Jeg hadde hovedfokus p mage, lr og rumpe. Om du er usikker p hvilke velser du kan gjre (bde med og uten barna, eller andre vekter) s finnes det veldig mange hjelpsomme treningsvideoer p Youtube - er du usikker p en velse kan du ogs bare google den. Mange tror at man m vre p treningssenter for g ned i vekt eller n mlene sine, s da kan jeg jo si med en gang at jeg aldri har satt min fot inne p et treningssenter. Jeg kunne sikkert ha gjort det, men med to barn hjemme er det enklere med hjemmetrening og evnt joggeturer.

- Kutte ut sukker. Jeg kuttet ut sukker helt i perioder, men unnet meg noe en gang i blant. Det viktigste er ikke frtse, noe jeg har hatt en voldsom tendens til gjre tidligere (og noe n i det siste, haha!) og s er det jo viktig ta litt hensyn til at vi er ulike. Er du fryktelig avhengig av lettbrus for eksempel, s kan du kutte ned gradvis istedenfor kutte tvert. Da er det strre sjanse for at du klarer holde deg.

- Ikke spis bare for spise. Det samme gjelder smspising generelt. Og aldri g p matbutikken sulten! Det er likevel utrolig viktig spise nok mat, s lenge maten faktisk er sunn.

- Ikke vei deg hver dag. Du kommer ikke til se resultater med en gang, og det er man bare ndt til akseptere. Det kan ogs hende at det gr greit i starten, men at vekten plutselig kan st stille en stund. Hvis du fortsetter med de gode vanene dine og kommer over denne kneika, s vil vekten g nedover. Been there, done that.

- G. Jeg gikk utrolig mye i denne perioden, omtrent 15 000 skritt hver dag i tillegg til treningen. Jeg synes ikke det er spesielt mye, det er en noen fine g eller jogge-turer. Jeg gikk bde med barna og uten, det kom litt an p. Det viktige er i hvert fall bevege seg litt, i tillegg til styrketrening.

- Motivasjon. Jeg fr ikke hjulpet dere s mye med denne, for den er man ndt til finne selv. Jeg har alltid hatt enormt med viljestyrke selv,  men jeg vet jo at det er andre der ute som sliter med det. Det er lov skeie ut og man skal ikke ha drlig samvittighet for det, jeg mener at gjr man er skikkelig innsats s er det bra. Og s kan man heller ta det i et litt tregere tempo om man sliter med motivasjonen.

Om dere har noen sprsml omkring dette n s kan dere stille meg sprsml i kommentarfeltet! 

Ha en fin kveld videre ♥

24 kommentarer

Du ser fantastisk ut<3

Du ser helt fantastisk ut og nydelig <3

Du ser helt fantastisk ut og nydelig <3

Wow, kjempe flink! Du ser veldig bra ut :)

Woow du er sykt flink ! 😍❤️Du har all grunn til vr stolt over kroppen din som har brt frem to fantastiske ste gutter!

Du ser bra ut, bde fr og etter vekttap. S fint at du gir tips til de som er ute etter samme ml. Men mistet kroppen din har du vel aldri gjort..? ;)

Helt supert! For et bra innleggog for en innsats, du har veldig mange gode holdninger og verdier. Ikke minst at du skriver innlegget p en mte som gjr at man kan se for seg at det ikke er et uoppnelig projekt.

Kristina: S flott hre at du synes det <3

Frst m jeg f rose deg for innledningen p innlegget ditt. Meget godt og reflektert skrevet. S m jeg f skryte av hvor flink har vrt/er👏🏼😊 Flott innlegg, flott jente😊

Camilla: h, Tusen takk skal du ha! S utrolig hyggelig av deg, Camilla. Jeg setter stor pris p at du synes det!

Hei :) lurte p om du kan linke til treningsvideoene du har brukt/bruker p youtube? :) du har vrt/er veldig flink! :) ingenting galt med ville vre sunnere og sprekere selvom man er mamma! :)

Nr en frst skal skrive et slik innlegg, synes jeg du gjorde det p en fin og varsom mte. Husk at vi er inne i krenkelsens r- noen vil alltid fle seg trkket p av det du skriver. ;-)

Anonym: Tusen takk for fin tilbakemelding! Det var hyggelig av deg. Og det er sant det du sier, det er alltids noen som fler seg litt krenket. Men godt vite at jeg prvde s godt jeg kunne tr varsomt likevel :-)

Du er s flink! Du har all rett til vre stolt :-)

Kan du lage et innlegg om hvordan du organiserer bilder og dokumenter p pcen? Det er et rent kaos p min pc, s nsker noen tips der.

God rd som virker oppnelige, sunne og fornuftige:) Takk!

Marion: S herlig hre at du synes det :-) Bare koselig!

S flink du har vrt!! Hvordan klarte du kutte ut sukker mens du ammet? Imponerende! Jeg var sulten som en hest og ammet omtrent hele tiden p dagen, hadde ikke tid til f i meg nok sunn mat som mettet tilstrekkelig, s det ble mye sjokkis og cookies her.. Fett og karbohydrater holdt meg gende. Da ble kaloriinntaket hyt nok til at melkeproduksjonen ble opprettholdt uten at jeg ble helt utmattet. Gikk derfor ikke ned s mye (men hadde ikke behov for det heller vektmessig). Var du mye sulten? Hper nemlig p en til snart, og da vil jeg gjerne vre sunn mens jeg ammer, men er usikker p om jeg fr det til. Har en hy forbrenning vanligvis og spiser like mye som voksne menn, s med amming tar det helt av.. Tar i mot alle gode rd! Er helt normalvektig, men fryktelig sulten til vre dame.. 😂 🙈

HM: Takk, takk! :-) Godt sprsml! Sjokoladen husker jeg som vanskeligst gi opp, for det er virkelig sant at man ikke vet hva stsug er fr man begynner amme... Fytti! Det viktige for meg var ikke ha sjokoloade/godteri/sukker generelt i hus i det hele tatt, for da var lpet kjrt for min del i hvert fall. Haha!

Jeg bestemte meg vel bare skikkelig for at n skal jeg gjre en endring. (Hres jo superenkelt ut, de fleste vet jo at det ikke er s enkelt..) men det er en prosess. Nr man frst har blitt vant til leve med lite sukker, s fr man mye mindre stsug ogs. Og gr man lenge uten bli ordentlig mett, s frister det mye mer med sjokolade, snacks osv ogs, det er min erfaring i hvert fall. S derfor var jeg ikke sulten, for jeg nsket ikke sulte meg mens jeg ammet. Men den sunne maten jeg spiste mettet mye lenger enn hva potetgull og sjokolade gjr (naturligvis) s det ble nok mindre mat totalt, selv om jeg alltid var mett og ikke flte meg sulten. Kjenner meg godt igjen i det vre sulten, for si det snn. Men det gikk jo greit til tross for det Jeg spiser tidvis mer enn Fredrik og er tidenes matelsker, haha!

Lykke til med prving p en til :-)

S god du er!:) Hvor ofte trente du da og n? og spiste du vanlig mat? var du mye sulten?:)

Anonym: S snille dere er, blir helt glad av lese dette kommentarfeltet og alle kommentarene deres!

Jeg spiste mye mer grnnsaker og mye mindre mettet fett, jeg kan ikke huske at jeg var sulten - jeg ville ikke sultet meg mens jeg ammet s det gjorde jeg vel alt for unng slik jeg husker det. Men s liker jeg s og si all type grnnsaker og frukt da, som jeg spiste ganske mye av i tillegg til smoothies morgen og kveld :-)

Skriv en ny kommentar