DET INGEN SNAKKER OM

Leo og bestefar ♥

Jeg postet ikke bilder av Leo her på bloggen i starten. Jeg var veldig kritisk til all eksponering av barnet mitt, og jeg ville ikke at Leo skulle eksponeres på måten som veldig mange andre barn og babyer blir nå i blogg-norge og på andre sosiale medier.

Det gikk tid, og jeg forsto etter hvert at hver sak har to sider. Jeg eksponerte Leo, og det gjør jeg fortsatt i dag. Jeg skjønner at veldig mange er kritiske, for jeg var det selv.

Det som fikk meg til å ombestemme meg var ikke lesertall. Lesertallene mine var høye når jeg ikke eksponerte Leo, og det er de fortsatt i dag. Det jeg la merke til var at blogglesere begynte å legge til familiemedlemmene mine på Facebook i håp om å finne bilder av Leo, og jeg fikk en god del meldinger hver dag fra mennesker som ville ha bilder av Leo. Jeg forsto at hvis jeg ikke la ut bilder av ham kom dette til å bli enda større, og det ville kanskje etter hvert bli mange som var “ute etter” å finne bilder av ham, og jeg risikerte at det ble en greie ut av å se ham, og slik ville jeg ikke ha det. Da postet jeg heller bilder av ham først som sist.

Logg deg inn på instagram. Sjekk facebook. Hvor mange er det ikke som legger ut bilder av barna sine? Nei, jeg mener ikke at bare “alle andre” gjør det – så er det greit. Men om “alle andre” gjør det, så tyder jo dette på at det er noe som begynner å bli relativt vanlig. Jeg vil faktisk tørre å påstå at det er vanligere å legge ut bilder av barna sine i dag, enn det er å ikke gjøre det. Jeg tenker på en måte at det er litt av sånn fremtiden ser ut.

Og hvis vi ikke gjør en stor greie ut av det, så blir det heller ikke det. Det er bare bilder. Hvor stor er sannsynligheten for at de andre barna i Leo sin fremtidige skoleklasse leter gjennom internett på jakt etter bilder av ham som baby?

Jeg bruker ikke bildene til et formål som er galt. Ja, jeg tjener penger på å blogge – men ikke på å poste bilder av Leo. Jeg tjener ikke ekstremt bra, jeg tjener litt. Jeg får hele tiden høre at jeg lever så innmari godt på bloggen, men det gjør jeg jo ikke. Jeg har jo ikke en gang reklameinntekter, nå finnes det jo ikke reklame på bloggen min. Jeg skriver om hverdagen og tanker om min livssituasjon for å hjelpe andre jenter i samme situasjon, og sånn ting er nå ville det vært unaturlig for meg å utelukke Leo – han er jo den største delen av det. Dessuten er dette en stor jobb, og jeg ville aldri fortsatt med dette bare på grunn av penger om jeg ikke hadde fått usannsynlig, ekstremt bra betalt for det. Jeg gjør dette fordi jeg virkelig liker det, i motsetning til veldig mange andre bloggere.

Jeg tenker dessuten at det finnes forskjellige måter å eksponere barna sine på. Jeg ville aldri postet bilder av Leo naken her på bloggen. Jeg ville ikke postet bilder av Leo sånn dere ikke kunne sett han på gaten.

 

I tillegg tenker jeg at det er mange gråsoner i dette. Dersom man velger å ikke poste bilder av barnet sitt på bloggen sin, og den blir veldig kjent: så vil jo være verre for barnet at det er veldig mange som vil se han/henne i virkeligheten og at det er mye oppstyr rundt dette, enn at det ligger uskyldige bilder av han eller henne på en mammablogg…?

Og hvor går da grensen ellers? Skal man nekte alle gode venner og nær familie av å stolt poste bilder av barnebarnet sitt eller fadderbarnet sitt? 

Bloggen min varer ikke evig. Bildene gjør kanskje det, men de blir vanskeligere å lete opp om jeg en dag velger å slette bloggen min. 

Dette er et vanskelig tema. Jeg må velge å ta de kampene som jeg tror faktisk er verdt å ta, og det at jeg poster bilder av sønnen min som baby på bloggen min er ikke noe jeg tror vil påvirke han negativt når han blir større. Tenk om vi noen gang skulle oppleve en brann i hjemmet vårt? Da hadde jeg mistet alt av bilder, og jeg ville vært sjeleglad for at jeg hadde hatt bloggen å se tilbake på. Tenk om noen skulle skje en gang med en av oss eller Leo? Da ville jeg også satt uendelig stor pris på at jeg har mange flotte bilder tilgjengelig her.

Jeg velger å se positivt på det. Jeg velger å tro at offentlige babybilder ikke vil gjøre han til mobbeoffer når han blir eldre. Og hvis det skulle skje så er det strengt tatt ikke det at jeg har postet bilder av ham som baby som er problemet, men det at det finnes foreldre som ikke har lært barna sine at man ikke skal mobbe.

Nei, Leo kan ikke samtykke i at jeg legger bilder ut av ham. Og om han vokser opp og forbyr dette og hater meg for at jeg postet bilder av ham når han var liten, så skal jeg beklage og legge meg fullstendig flat. Greia er bare at jeg tror det er svært lite sannsynlig at jeg vil oppdra ham til å henge seg opp i babybilder på en daværende avdanket mammablogg.

16 kommentarer
    1. Hadde aldri postet bilde av datteren min på en blogg uten vannmerke. Selv poster jeg på en privat instagram-profil, med navnet mitt over. Er uendelig mange som misbruker og stjeler babybilder.
      Og selvfølgelig kan man nekte familie og venner å poste bilder. Her skal alt godkjennes av meg og sånn kommer det til å bli så lenge jenta mi ikke kan si i fra selv.

    2. Etter min mening skulle eksponering av barn på internett vært straffbart og sett på som lovbrudd. Det er faktisk ikke lov å legge ut bilde av andre mennesker på sosiale medier uten at vedkommende samtykker, men av en eller annen grunn er det greit å legge ut bilde av barna sine. Det er mange aspekter ved å legge ut bilder av barn på Internett, og den viktigste og skumleste ser det ut til at du har glemt å nevne i dette innlegget, nemlig pedofili og misbruk av bilder. Ved å legge ut bilder av sønnen din på bloggen din gir du en hel verden mulighet til å se han. Jada, tilfeldige forbipasserende kan også se han når du er ute på trilletur, men det er dog ikke det samme. Det er ikke mange mnd siden det var en stor og omfattende artikkel i VG, om en mor som har delt bilde av barna sine i fotballklær. Hun hadde såklart gjort det i beste mening, stolt over barna sine. Det var nok lite kult for henne og i ettertid få vite at barna hennes var kjendis i et skandinavisk pedofilt forum på Internett, og enda mer jævlig må det ha vært å vite at det var fordi hun hadde eksponert barna sine på Internett. Vi lever i en skummel verden, og det er vi som foreldre som har i oppgave og skåne barna våre for en skummel internettverden fullt av ukjente mennesker. Det er så mange skrekkhistorier, alikevel deler bloggmødre og andre mødre og foreldre generelt bilder av barn hyppigere enn aldri før. Og å unnskylde seg med at andre ble så nyskjerrige og gjorde en sak ut av å ikke få se barnet ditt blir for dumt. Det er faktisk et skremmende argument som jeg blir sjokkert over at ei mor kan ha. Det hadde vel i utgangspunktet ikke vært noen sak om du ikke hadde startet en blogg om tilværelsen som mamma, og levd et normalt og anonymt liv. Jeg virker kanskje krass og “ute etter deg”, noe jeg overhodet ikke er, men det blir uendelig skuffa over å se at du, som jeg gjennom din blogg oppfatter som ei utrolig fornuftig og oppegående jente har en slik holdning til å dele bilder av barnet ditt med en hel verden fordi andre ikke skal være så nyskjerrige, når det er du selv som har satt deg i en posisjon som gjør at andre, ukjente mennesker blir nyskjerrige.

    3. Og så må jeg bare tilføye at den mamma’n som hadde lagt ut bilde av barna sine på nett, som det viste seg var bilder som hadde blitt misbrukt, hadde lagt ut bilder av barna mens de var fullt påkledde. Bilder som man på ingen måte i hele verden skulle tro kunne misbrukes. I samme artikkel ble det advart om å legge ut bilder av barn i det hele tatt. Pedofile misbruker det meste av bilder, og det trenger overhodet ikke å være bilder av barn med lite klær på for eksempel. Og det er barna til mødre med holdninger som deg som får svi. Hadde det enda vært bilder av en selv og en risiko som kun gikk på en selv…

    4. Eksponering handler ikke bare om bilder. Hadde du bare lagt ut et bilde nå og da hadde det da overhode ikke vært noe ille. Men du eksponerte Leo før du la ut bilder av han. Du eksponerer han gjennom tekst. Skriver private ting om andre som ikke har egen stemme enda. Det er så mye verre enn bilder!

    5. Jeg er helt enig med de som har skrevet over her, og det er faktisk ikke bra i det hele tatt at du eksponerer barnet ditt for all verden slik som du gjør.
      Det går jo ikke en dag uten at du legger ut bilde av han, og jeg synes du burde tenke deg bedre om før du gjør det.
      Og de holder ikke vann de “unnskyldningene” du kom med for å gjøre det.

    6. Synes de som har kommentert over her tar litt av. Det er ikke så ille å legge ut bilder av sønnen din på en blogg. Så å si alle gjør som du. Prøv å ikke bry deg om de som er så “voksen” her over meg.. du gjør en flott jobb og beundrer deg for det

    7. Kjenner jeg blir litt provosert av di som skriver oppfor meg her. Det er greit at deres mening er å ikke legge ut bilder av barna, men om jeg ikke tar helt feil, så har alle forskjellige meninger om alt ting her i livet, og velger jessica å legge ut bilder av barnet sitt på bloggen, ja da er det hennes valg. Ja, i forhold til veldig mange rekker bildene hennes til flere mennesker, men hvis jeg skal sette det helt ut på spissen, kan like godt noen ta bilde av barne uten at hun vet det, og så legge det ut. Vi lever i 2015 for guds skyld, tune dere inn. Utifra hva jeg har forstått er jessica veldig oppegående og moden og hun har peiling, så skjerp dere!

    8. Hei! I starten husker jeg du var veldig forsiktig med å legge ut bilder av han, og fant vel ut at det ikke passet for dere? Men va forandret seg? Fra å ikke legge ut bilder som viser ansikt til å legge ut 4-5 bilder i hvert blogginnlegg? Føler det finnes en balanse mellom dette? Det er jo DIN blogg, ikke din sønn sin blogg? Hva med å heller bruke deg selv som hovedperson for bloggen? Se litt på fotballfrue for eksempel, hun eksponener ikke sin datter mye, men legger ut bilder nå å da – fordi bloggen handler om fotballfrue! Samtidig holder hun visse ting unna bloggen som personlig informasjon osv … Føler du at du får bloggen til å handle om deg? Eller forstår du hva jeg mener?

    9. Hvor tror dere pedofile peiler seg inn for å finne tak i bilder av barn? I bøker? Nei, på Internett. Hvor tror du de først leter? Der barn blir eksponert. Hvor blir barn eksponert? På blogg.no av mødre som mammasom16, lykkemamma, mammatilmichelle osv. Fortjener virkelig barna at “en hel verden” vet hvem de er, fordi mor vil blogge? Farer kan oppstå og mennesker kan ta snikbilder av barnet ditt, ja, men fordi at det er en potensiell fare er det liksom greit å slenge ut 4-5 bilder av barnet sitt på en blogg med flere tusen lesere hver dag? Selv du som har kommentert det overfor må jo klare å tenke lengre….?

    10. Man bør tenke seg litt om hvilke bilder man velger å legge ut ja. Men ser ikke problemet med å legge ut søte og uskyldige bilder slik du gjør 🙂

    11. Du nevner babybilder.Hva når sønnen din vokser til etterhvert,er det like greit med så mange bilder på nett da?

    12. hei Jessica! Har et veldig viktig spørsmål! jeg er 16 selv, 17 om en måned. da jeg sa til jordmor at jeg ville søke engangsstønad, sa hun at barnevernet ville melde seg inn fordi jeg er under 18. Hun sa det skjer med alle gravide under 18, var dette med med deg også? Blandet de seg inn om du ville søke engangsstønad?

    13. Omg. Kan hun ikke få legge ut bilde av sønnen vist
      Hun har lyst? Flere topp bloggere som
      Legger ut bilder av barna sine- blandt annet mammatilmichelle
      Mammasom16 handler jo for så vidt om å være mamma og
      Da er ikke det så unaturlig å legge ut bilde.
      Ser hva dere mener men misbruk av bilder osv. Folk kan like så
      Godt klare å få tak i et bilde fra Facebook/Instagram som å få det fra blogge .

    14. Hei! Jeg ser at det skrives at de som mener det er feil å eksponere barnet sitt, er trangsynte og at de bare skriver det fordi de er voksne, og at det ikke har så mye å si. Jeg klarer bare ikke å la være å kommentere på dette, da dette er noe som berører meg sterkt!
      Jeg synes det er greit å ha forskjellige meninger om ting, og uansett hvor mye vi kommenterer er det jo du som velger hva du vil gjøre. Jeg mener ikke at du skal slutte å poste bilder av Leo, du velger selv, men jeg vil bare fortelle noe.
      Det er ikke bare voksne og trangsynte som mener man ikke skal eksponere barna sine. Og, er man trangsynte når man mener det? (Dette er ikke rettet mot deg Jessica). Akkurat det høres veldig feil ut for meg. Jeg mener man ikke skal legge ut bilder av barna sine, men jeg er ikke trangsynt, jeg bare vet hvor vondt pedofili kan være, fordi jeg har en bestefar som er det. Jeg vil neppe kalle meg selv trangsynt som vil skåne barnet mitt for en slik forferdelig mann. Og ja, han har tilgang på internett, og ja, han har misbrukt mange barn, fordi vi er en stor slekt. Slike menn er i stand til det meste, og det er de du minst venter deg skal være pedofil. Hvem skulle tro at en blodkristen bestefar skulle være pedofil? Nei, ikke jeg heller. Han har skadet barn så hardt at de har blitt biopolar i voksen alder, som igjen har gått utover deres barn igjen, forferdelig, ikke sant?
      Noe av det værste er å være vitne til hvor utrolig vondt noen av mine familiemedlemmer har det, og enda værre, du kan ikke hjelpe! Du må bare se på hvor vondt det er, og det er vondt det!
      Jeg er ingen voksen, jeg er 17 år og har en egen sønn. Og etter de opplevelsene slekten min har hatt, er jeg veeeldig klar på at sønnen min ikke skal på nett. Jeg vil ikke at han skal bli offeret for slike forferdelige mennesker! Jeg synes det er forferdelig å lese at noen mener at de som vil skåne barna sine for nettopp dette er trangsynte, og at det ikke er så ille, for jo det er ille, det er utrolig vondt. Både for barnet som blir misbrukt, og de rundt som må se på hvor vondt barnet har det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg