GJESTEINNLEGG AV MIN MAMMA

Gjesteinnlegg skrevet av min mor
Jeg har glemt å fortelle noe!

Tenk at jeg skulle bli en bestemor i en alder av 40. Og 42.
Litt tidligere enn jeg hadde trodd..til to velskapte, aldeles fantastiske velskapte små menneskee. Som plutselig tar opp mye av min tid, noen jeg setter av tid til, og vil være mye sammen med.
Jeg var overhodet ikke forberedt, ingenting av alt jeg har opplevd siden jeg ble bestemor, har jeg kunne vært forberedt på.
Ved startstreken, når min mellomste datter ble gravid, var vi vel alle like overrasket.
Overrasket er en mild betegnelse.
Jeg var der, før Leo var i mammaens mage, før noen tenkte at der skulle et lite menneske vokse, bli valgt til å leve i vår verden, få lov til å vokse frem.
Jeg skal være ærlig, det kom som et sjokk! Et gedigent, enormt, et realt sjokk!
Men jeg er en mor, tross alt- men dog, kanskje en litt utradisjonell mor.
Jeg har ofte hatt høyrøstede meninger, jeg har ønsket for mine barn at de skal være fordomsfrie, at de skal forstå og leve etter det de tror på, og, ikke minst, kan leve med seg selv etter det.
Jeg har vært tydelig på dette, for alle mine tre døtre.
Jeg har altfor ofte bedt dem dømme selv, kjenne på hva de har tenkt og opplevd, prøvd selv, hva de har klart, hva de har mestret, hva de deretter har opplevd på grunnlag av dette.
Men, når min 16 år unge datter fikk beskjed om, mens jeg satt der på legekontoret sammen med henne, at hun var gravid.. Da var ikke ting så enkelt som jeg trodde.
Jeg ble satt ut.
Ikke fordi jeg var redd for hva hun valgte- heller fordi hva jeg trodde hva alle andre fortalte henne hva hun burde gjøre.
Hvilket valg kom hun til å ta? Og på hvilket grunnlag?
Jeg hadde et håp om at hun tok en avgjørelse på grunnlag av hva hun trodde på og mente var riktig. For seg selv.
Jeg kunne ikke gjøre noe med hennes valg.
Jeg kunne være der, jeg kunne være hennes tenkeboks, jeg kunne være den som støttet- uansett utfall av hennes valg.
Jeg kunne bare håpe på at hun gjorde det riktige valget, for seg selv.
Og det klarte denne standhaftige jenta, helt på egenhånd. Så sterk, så inderlig som jeg kjente henne- hun ville ta et riktig valget, det visste jeg.
Vi satt på Tønsberg sykehus, ventet på et et nyfødt barn som skulle bli trillet ut fra operasjonsstua, der min lille Jessica noen timer før hadde blitt trillet inn.
Et morshjerte har ingen begrensninger, og det kjentes nå.
Det var vonde mengder tid, hjertet hadde mer enn nok med å holde seg selv i gang.
Så åpnet døra seg, endelig! Fredrik kom trillende ut av den sotede døra, med sin sønn.
Det var så stort, så vakkert, at jeg hadde mer enn nok med å begrense meg selv, til tårene tok meg.. Så vakkert, en far var han plutselig, en som hadde et så stort ansvar utover seg selv.
Og som han grep det..aldri har jeg sett et menneske ta et sånt ansvar, og det var litt rart, men så naturlig for denne unge, nylige far.
I denne så fantastisk velskapte gutten, som var mitt barnebarn, så jeg også Jessica- som når hun var nyfødt, så like de var. Dette så perfekte mennesket, som ville slå alle hjerter ut.
Har jeg glemt det viktigste, Jessica og Fredrik, å fortelle dere hvor fantastiske foreldre dere er?!
Ja, det har jeg nok. Men det er dere- de beste Leo og Noah kunne få♥
3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg