INGEN SKAL KUNNE FORTELLE MEG HVA JEG KAN OG IKKE KAN

Hei alle sammen, og riktig god fredagskveld! Nå er det riktig nok tidlig kveld, da.

I dag har intervjuet jeg gjorde med Østlandsposten kommet ut (til dere som spør når Se&hør-intervjuet kommer ut, så har jeg ikke fått noen informasjon om det enda – men det kommer!) og responsen har vært helt overveldende. Det har blitt delt videre i Sandefjords- og Tønsbergs blad, og kommentarfeltene samt meldingene jeg har fått i dag er helt rørende for meg å lese. For så mye betyr det faktisk! Tenk å være så heldig å møte så mye gode ord, gratulasjoner og fine historier fra folk som selv har tatt utdannelse etter å ha fått barn.

Jeg tenkte også å dele et veldig lite utdrag fra intervjuet med dere her på bloggen! Intervjuet ble nemlig ganske så langt, og veldig fint! Faktisk er det kanskje et av de fineste intervjuene jeg har gjort, etter min mening. Hele intervjuet kan du lese HER!

“Da Jessica ble mamma som 16-åring, var det ingen som trodde hun kom til å klare å fullføre videregående. Nå er 20-åringen tobarnsmor og går sommeren i møte med toppkarakterer.

Hun forteller at folk var skeptiske til ambisjonene hennes som ung mor.

– Jeg har alltid vært åpen om at jeg har ganske høye ambisjoner og at jeg vil ta høyere utdanning, og ble møtt med en sånn «ja, særlig»-holdning.

Også på bloggen møtte hun mye motstand når det gjelder utdanningsplaner.

– Noen få ganger opplevde jeg kritikken ansikt til ansikt, men som oftest var det på bloggen. Og jeg ser jo at jeg har utsatt meg selv for mye kritiske blikk ved å være ung mor og blogger, men jeg synes fortsatt det blir feil å fortelle mennesker man ikke kjenner hva de kan og ikke kan få til ut ifra det faktum at de fikk barn i ung alder.

Fordi hun når ut til mange mennesker via bloggen, har hun også fått høre personlige historier fra folk som er i samme båt.

– Jeg har fått ganske mange meldinger fra andre i samme situasjon, som sier at det at jeg har fått det til gir dem håp om at de også kan få det til. Og det betyr mye å høre, for da vet jeg at samtidig som jeg har klart noe for meg selv, så har jeg også klart å utrette noe for noen andre.

Hun har en klar oppfordring til de som forteller unge mødre hva de kan og ikke kan få til, uten å egentlig vite noe mer om dem enn at de har fått barn tidlig.

– Det er så ødeleggende og unødvendig, og personlig synes jeg det er rart at man ikke ønsker å dra hverandre opp og inspirere hverandre til å få til noe istedenfor å bryte hverandre ned, sier hun, og legger til;

– Ikke vær grunnen til at noen går hele livet og ikke følger drømmene sine, fordi du har fortalt dem at de ikke kommer til å få det til. Ikke vær den personen.”

Ønsker alle lesere en flott helg!

3 kommentarer
    1. Hei Jessica, jeg vet du en periode ikke ønsket å eksponere barna dine, det virker nå som at du har gått litt bort fra det igjen, er dette et bevisst valg du nå har tatt eller har det bare skjedd mer og mer gradvis?

      1. Hei hei!

        Det har jeg overhode ikke gått bort i fra nei, jeg skjermer dem fremdeles i stor grad fra bloggen. Når det er sagt setter jeg alltid stor pris på tilbakemeldinger fra dere som leser veldig høyt, så dersom dere ikke opplever det på samme måte synes jeg bare det er fint å høre om det, samt hva slags eksponering dere mener jeg bedriver nå, og evnt hvorfor dere mener det er problematisk. Så ikke vær redd for å si i fra om dere føler jeg eksponerer mer enn dere synes er OK, for jeg er helt åpen for deres innspill og syn!

        1. Jeg syns det har blitt flere bilder av barna på bloggen, blant annet bilder hvor man kjenner igjen ansiktene deres. Selvsagt din blogg og dine valg, men jeg satte mer pris på bloggingen da det ikke var så mange bilder av barna 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg